Αλέν Ντελόν (γενν. 1935) Γάλλος ηθοποιός
Ο Αλέν Φαμπιάν Μορίς Μαρσέλ Ντελόν (Alain Fabien Maurice Marcel Delon, γεν. 8 Νοεμβρίου 1935), γνωστός κυρίως απλά ως Αλέν Ντελόν (γαλλική προφορά: Αλάν Ντελόν), είναι Γάλλος ηθοποιός. Είναι γνωστός ως ένας από τους πιο εξέχοντες ηθοποιούς και σύμβολα του σεξ της Ευρώπης από τις δεκαετίες του 1960 και του 1970.
Κέρδισε την κριτική έπαινο για τους ρόλους του σε ταινίες όπως: Γυμνοί στον ήλιο (1960), Ο Ρόκο και τ’ αδέλφια του (1960), Η έκλειψη (1962), Ο γατόπαρδος (1963), Ο δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο (1967), Η πισίνα (1969), Ο κόκκινος κύκλος (1970), Ο μπάτσος (1972) και ο Κύριος Κλάιν (1976). Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Ντελόν συνεργάστηκε με πολλούς γνωστούς σκηνοθέτες, συμπεριλαμβανομένων των Λουκίνο Βισκόντι, Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, Ζαν-Πιέρ Μελβίλ, Μικελάντζελο Αντονιόνι και Λουί Μαλ.
Το 1985 κέρδισε το Βραβείο Σεζάρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στο Η ιστορία μας (1984). Το 1991, έλαβε το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής της Γαλλίας. Στο 45ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου του απονεμήθηκε η τιμητική Χρυσή Άρκτος. Επίσης το 2019 στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών, έλαβε τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα για την συνολική προσφορά του στην έβδομη τέχνη.
Το 1997 ανακοίνωσε την αποχώρησή του από την ηθοποιία, σε ηλικία 62 ετών.
Ο Ντελόν γεννήθηκε στο Σω (σημερινό Ω-ντε-Σεν), του Ιλ-ντε-Φρανς, ένα πλούσιο προάστιο του Παρισιού. Οι γονείς του, Εντίτ (το γένος Αρνόλντ, 1911–1995) και Φαμπιάν Ντελόν (1904–1977), χώρισαν όταν ο Ντελόν ήταν τεσσάρων ετών. Και οι δύο ξαναπαντρεύτηκαν και, ως αποτέλεσμα, ο Ντελόν έχει μια ετεροθαλή αδερφή και δύο ετεροθαλείς αδελφούς. Η γιαγιά του από τον πατέρα του ήταν Κορσικανή, από το Προυνέλι-ντι-Φιουμόρμπο. Όταν οι γονείς του χώρισαν, ο Ντελόν στάλθηκε να ζήσει με ανάδοχους γονείς. Μετά τον θάνατο των ανάδοχων γονέων, οι γονείς του Ντελόν ανέλαβαν από κοινού την επιμέλειά του, αλλά η συμφωνία δεν αποδείχθηκε ικανοποιητική. Φοίτησε σε καθολικό οικοτροφείο, το πρώτο από τα πολλά σχολεία από τα οποία αποβλήθηκε λόγω απείθαρχης συμπεριφοράς. Ο Ντελόν άφησε το σχολείο στα 14 του και εργάστηκε για λίγο στο κρεοπωλείο του πατριού του. Κατατάχθηκε στο Γαλλικό Ναυτικό τρία χρόνια αργότερα, σε ηλικία 17 ετών, και κατά τη διάρκεια του 1953-1954 υπηρέτησε ως πεζοναύτης στον Πρώτο Πόλεμο της Ινδοκίνας.
Πρώιμη καριέρα
Το 1956, μετά τη ναυτική του θητεία, ο Ντελόν επέστρεψε στη Γαλλία και ξεκίνησε να εργάζεται ως σερβιτόρος, αχθοφόρος, γραμματέας και βοηθός πωλήσεων. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου έγινε φίλος με την ηθοποιό Μπριζίτ Ομπέρ, και ενώθηκε μαζί της σε ένα ταξίδι στο Φεστιβάλ των Καννών, απ’ όπου θα ξεκινούσε η κινηματογραφική του καριέρα.
Πρώτοι κινηματογραφικοί ρόλοι
Στις Κάννες, ο Ντελόν εθεάθη από έναν ανιχνευτή ταλέντων του Αμερικανού παραγωγού Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ. Μετά από μια οντισιόν, ο Σέλζνικ του πρόσφερε συμβόλαιο, υπό την προϋπόθεση ότι θα μάθει αγγλικά. Ο Ντελόν επέστρεψε στο Παρίσι για να μάθει την γλώσσα, αλλά εκεί γνώρισε τον Γάλλο σκηνοθέτη Υβ Αλεγκρέ, ο οποίος ήταν πεπεισμένος ότι έπρεπε να μείνει στη Γαλλία για να ξεκινήσει την καριέρα του. Ο Σέλζνικ επέτρεψε στον Ντελόν να ακυρώσει το συμβόλαιό του και ο Αλεγκρέ του έδωσε τον πρώτο κινηματογραφικό του ρόλο στην ταινία “Send a Woman When the Devil Fails” (Quand la femme s’en mêle, 1957). Ο Μαρκ Αλεγκρέ (αδελφός του Ιβ) έδωσε στον Ντελόν τον πρώτο του πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία “Beautiful But Shut Up” (1958), στην οποία συμμετείχε και ο νεαρός ηθοποιός Ζαν Πολ Μπελμοντό. Στη συνέχεια, ο Ντελόν έπαιξε στην ρομαντική ταινία “Κριστίν” (1958), βασισμένο σε ένα μυθιστόρημα του Άρθουρ Σνίτσλερ, δίπλα στη Ρόμι Σνάιντερ. Ο Ντελόν και η Σνάιντερ ξεκίνησαν μια ρομαντική σχέση, η οποία έλαβε μεγάλη δημοσιότητα εκείνη την εποχή. Η ταινία ήταν η 17η πιο δημοφιλής ταινία στο γαλλικό box office εκείνη τη χρονιά.
Άνοδος προς την επιτυχία
Ο Ντελόν πήρε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην κωμωδία “Οι γυναίκες είναι αδύναμες” (Women Are Weak, 1959), η οποία υπήρξε μια μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία και ήταν η πρώτη από τις ταινίες του Ντελόν που προβλήθηκε στην Αμερική. Ο Ντελόν έκανε κάποιες προσωπικές εμφανίσεις στη Νέα Υόρκη για την προώθηση της ταινίας.
Διεθνής αναγνώριση
Στη συνέχεια ο Ντελόν έπαιξε σε δύο ταινίες που του εξασφάλισαν τη διεθνή φήμη. Το 1960, εμφανίστηκε στην ταινία Γυμνοί στον ήλιο (Plein Soleil) δίπλα στον Μορίς Ρονέ σε σκηνοθεσία Ρενέ Κλεμάν, που κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ, το οποίο βασίστηκε στο μυθιστόρημα “Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ” της Πατρίσια Χάισμιθ. Ο Ντελόν υποδύθηκε τον Τομ Ρίπλεϊ, λαμβάνοντας την κριτική έπαινο για την ερμηνεία του. Η Χάισμιθ δήλωσε θαυμάστρια της ερμηνείας του Ντελόν. Η ταινία σημείωσε μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία και στο κύκλωμα του art house στις αγγλόφωνες χώρες. Στη συνέχεια έπαιξε τον ομώνυμο ρόλο στην ταινία του Λουκίνο Βισκόντι, Ο Ρόκο και τ’ Αδέλφια του (1960). Ο κριτικός κινηματογράφου Μπόσλεϊ Κράουδερ των New York Times έγραψε ότι η ερμηνεία του Ντελόν ήταν «συγκινητικά εύκαμπτη και εκφραστική».
Ο Ντελόν έκανε το ντεμπούτο του στο θέατρο το 1961 με το έργο του Τζον Φορντ “Tis Pity She’s a Whore” μαζί με τη Ρόμι Σνάιντερ στο Παρίσι. Ο Βισκόντι σκηνοθέτησε την παραγωγή που έσπασε ρεκόρ εισιτηρίων. Συναντήθηκε ξανά με τον Ρενέ Κλεμάν στην ιταλική κωμωδία για τον φασισμό, “The Joy of Living” (1961). Ήταν μια μικρή επιτυχία. Πιο δημοφιλής ήταν μια ταινία ανθολογίας με πολλούς αστέρες το “Famous Love Affairs” (1961), όπου ο Ντελόν υποδύθηκε τον Αλβέρτο Γ’, Δούκα της Βαυαρίας, απέναντι από την Μπριζίτ Μπαρντό. Περίπου αυτή την εποχή ο Ντελόν αναφέρθηκε ως πιθανότητα να πάρει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον Λόρενς της Αραβίας. Ο Πίτερ Ο’Τουλ τελικά επιλέχτηκε, αλλά στη συνέχεια ο Ντελόν υπέγραψε με την Seven Arts μια συμφωνία τεσσάρων ταινιών, συμπεριλαμβανομένης μιας διεθνούς ταινίας μεγάλου προϋπολογισμού της ιστορίας του Μάρκο Πόλο και του Βασιλιά του Παρισιού, που σχετίζονταν με τον Αλέξανδρο Δουμά. Καμία από τις δύο ταινίες δεν ολοκληρώθηκε. Αντίθετα, έλαβε την συμμετοχή στην ταινία του Μικελάντζελο Αντονιόνι “Η Έκλειψη” (1962), μια σημαντική κριτική επιτυχία, αν και το κοινό ήταν μικρό.
Συνεργασία με την MGM
Το 1963 ο παραγωγός Ζακ Μπαρ έκανε την ταινία “Η μεγάλη ληστεία του καζίνο” με πρωταγωνιστή τον Ζαν Γκαμπέν και με την υποστήριξη της MGM. Ο συμπρωταγωνιστής του Γκαμπέν επρόκειτο να είναι ο Ζαν-Λουί Τρεντινιάν μέχρι που ο Ντελόν άσκησε πίεση στον Μπαρ για τον ρόλο. Ο Ντελόν πήρε τα δικαιώματα διανομής της ταινίας σε ορισμένες χώρες αντί για έναν απλό μισθό. Επειδή αυτό δεν είχε γίνει ποτέ πριν στη Γαλλία, έγινε γνωστό ως «μέθοδος του Ντελόν». Το στοίχημα απέδωσε καλά, με τον Γκαμπέν να ισχυρίζεται αργότερα ότι ο Ντελόν κέρδισε 10 φορές περισσότερα χρήματα από ό,τι είχε ως αμοιβή. Ωστόσο, το 1965, ο Ντελόν ισχυρίστηκε ότι “κανείς άλλος δεν το έχει δοκιμάσει από τότε και έχει βγάλει χρήματα”. Ωστόσο, η εμπειρία έδωσε στον Ντελόν μια γεύση για την παραγωγή ταινιών. Υπέγραψε επίσης μια συμφωνία πέντε ταινιών με την MGM, από την οποία η μεγάλη ληστεία του καζίνο ήταν η πρώτη.
Η φήμη του ενισχύθηκε περαιτέρω όταν δούλεψε ξανά με τον Βισκόντι για τον “Γατόπαρδο” (Il Gattopardo) με τον Μπαρτ Λάνκαστερ και την Κλαούντια Καρντινάλε. Αυτή ήταν η έβδομη μεγαλύτερη επιτυχία της χρονιάς στη Γαλλία και η μεγάλη ληστεία του καζίνο ήταν η έκτη. Ο Γατόπαρδος προβλήθηκε επίσης ευρέως στις ΗΠΑ από τη 20th Century Fox. Ο Ντελόν ήταν πλέον ένας από τους πιο δημοφιλείς σταρ στη Γαλλία. Πρωταγωνίστησε στην “Μαύρη Τουλίπα” (The Black Tulip, 1964), μια άλλη επιτυχία.
Το Les Félins (1964), που τον ένωσε ξανά με τον Ρενέ Κλεμάν και συμπρωταγωνίστησε με την Τζέιν Φόντα, γυρίστηκε σε γαλλική και αγγλική έκδοση. Η ταινία διανεμήθηκε από την MGM, αλλά δεν είχε επιτυχία. Το 1964, ο Ντελόν ίδρυσε μια εταιρεία παραγωγής, την Delbeau Production, με τον Ζορζ Μπομέ. Παρήγαγαν την ταινία “Ο επαναστάτης του Αλγερίου” (L’insoumis) (1964), όπου ο Ντελόν υποδύθηκε έναν δολοφόνο του OAS. Έπρεπε να επανεξεταστεί λόγω νομικών ζητημάτων. Παρά το γεγονός ότι διανεμήθηκε από την MGM, το κοινό ήταν μικρό.
Υπόθεση Μάρκοβιτς
Όλα ξεκίνησαν όταν την 1η Οκτωβρίου 1968 όταν ένας ρακοσυλλέκτης εντοπίζει στη χωματερή του Ελανκούρ έξω από το Παρίσι το πτώμα σε αποσύνθεση του 31χρονου Σέρβου Στέφαν Μάρκοβιτς, του πρώην γραμματέα και σωματοφύλακα του Αλέν Ντελόν. Το πτώμα ήταν καλυμμένο με έναν πλαστικό μουσαμά.
Η εισαγγελική έρευνα στρέφεται αρχικά στην κατεύθυνση του ήδη διάσημου ηθοποιού και της συζύγου του Ναταλί Ντελόν, με την οποία ο Μάρκοβιτς είχε σύντομο δεσμό. Στις 25 Ιανουαρίου του 1969 ο Αλέν Ντελόν θα κληθεί να καταθέσει για περισσότερες από 24 ώρες στην Εισαγγελία, που ερευνούσε την υπόθεση Μάρκοβιτς. Είχαν προηγηθεί άλλες τρεις καταθέσεις στην αστυνομία από τον ηθοποιό, μετά τον εντοπισμό του πτώματος. Τελικά θα αφεθεί ελεύθερος, αφού δεν είχαν προκύψει ενοχοποιητικά στοιχεία εις βάρος του.
Ενδεικτική φιλμογραφία
Έτος | Τίτλος | Ρόλος | Σημειώσεις | Παρ. | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Ελληνικός | Πρωτότυπος | |||||
1957 | — | Quand la femme s’en mêle | Τζο | Κινηματογραφικό ντεμπούτο | [33] | |
1958 | Κριστίν | Christine | Φραντζ Λόμπχαϊμερ | μαζί με την Ρόμι Σνάιντερ | [34] | |
— | Sois belle et tais-toi | Λουλού | μαζί με τον Ζαν Πολ Μπελμοντό | [35] | ||
1959 | — | Le chemin des écoliers | Αντουάν Μισόν | μαζί με τους Μπουρβίλ και Λίνο Βεντούρα | [36] | |
1960 | Ο Ρόκο και τ’ αδέλφια του | Rocco e i suoi fratelli | Ρόκκο Παρόντι | μαζί με τις Κατίνα Παξινού και Ανί Ζιραρντό | [37] | |
Γυμνοί στον ήλιο | Plein Soleil | Τομ Ρίπλεϊ | μαζί με τους Μορίς Ρονέ και Μαρί Λαφορέ | [38] | ||
1961 | — | Les Amours célèbres | Πρίγκιπας Αλβέρτος | μαζί με την Μπριζίτ Μπαρντό | [39] | |
1962 | Η έκλειψη | L’Eclisse | Πιέρο | μαζί με την Μόνικα Βίτι | [40] | |
1963 | Η μεγάλη ληστεία του καζίνο | Melodie En Sous Sol | Φρανσίς Βερλό | μαζί με τον Ζαν Γκαμπέν | [41] | |
Ο Γατόπαρδος | Il Gattopardo | Τανκρέντι ντι Φαλκονέρι | μαζί με τους Μπαρτ Λάνκαστερ και Κλάουντια Καρντινάλε | [42] | ||
1964 | Ο επαναστάτης του Αλγερίου | L’Insoumis | Τόμας Βλασενρό | μαζί με την Λέα Μασάρι | [43] | |
1965 | — | Les Tueurs de San Francisco | Έντι Πέντακ | μαζί με τους Αν Μάργκρετ και Βαν Χέφλιν | [44] | |
1967 | Ο δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο | Le Samouraï | Τζεφ Κοστέλο | μαζί με τους Φρανσουά Περιέ και Ναταλί Ντελόν | [45] | |
1968 | Αντίο φίλε | Adieu l’ami | Ντίνο Μπαράν | μαζί με τους Τσαρλς Μπρόνσον και Ολγκά Ζωρζ-Πικό | [46] | |
1969 | Η πισίνα | La Piscine | Ζαν-Πολ | μαζί με τους Μορίς Ρονέ και Ρόμι Σνάιντερ | [47] | |
Η συμμορία των Σικελών | Le Clan di Sicillien | Ροζέ Σαρτέ | μαζί με τους Ζαν Γκαμπέν και Λίνο Βεντούρα | [48] | ||
1970 | Μπορσαλίνο | Borsalino | Ροκ Σιφρεντί | μαζί τους Ζαν Πολ Μπελμοντό και Κατρίν Ροβέλ | [49] | |
Ο Κόκκινος Κύκλος | Le Cercle Rouge | Κορρέ | μαζί με τους Μπουρβίλ, Τζιάν Μαρία Βολοντέ και Ιβ Μοντάν | [50] | ||
1971 | Η Δολοφονία του Τρότσκι | “The assassination of Trotsky” | Φρανκ Τζάκσον | μαζί με τον Ρίτσαρντ Μπάρτον | [51] | |
Η κίτρινη ταυτότητα | La Veuve Couderc | Ζαν Λαβίν | μαζί με την Σιμόν Σινιορέ | [52] | ||
Μονομαχία στον Κόκκινο Ήλιο | Soleil Rouge | Γκοτς | μαζί με τους Τσαρλς Μπρόνσον, Τοσίρο Μιφούνε και Ουρσούλα Άντρες | [53] | ||
Ο Μπάτσος | Un flic | Εντουάρ Κόλμαν | μαζί με τους Ρίτσαρντ Κρένα και Κατρίν Ντενέβ | [54] | ||
1972 | — | La prima notte di quiete | Ντανιέλ Ντομινίτσι | μαζί με τους Τζιανκάρλο Τζιανίνι και Λέα Μασάρι | [55] | |
1973 | Αίμα στο Χιόνι | Les Granges brûlées | Ανακριτής Λαρσέρ | μαζί με τους Σιμόν Σινιορέ και Μιού-Μιού | [56] | |
Δύο ξένοι στην ίδια πόλη | Deux hommes dans la ville | Τζίνο Στραμπλιζί | μαζί με τους Ζαν Γκαμπέν και Μισέλ Μπουκέ | [57] | ||
Σκορπιός | “Scorpio” | Ζαν Λοριέ | μαζί με τον Μπαρτ Λάνκαστερ | [58] | ||
Τόνι Αρζέντα | Tony Arzenta | Τόνι Αρτζέντα | μαζί με τον Ρίτσαρντ Κόντε | [59] | ||
1974 | Μπορσαλίνο και Σία | “Borsalino & Co” | Ροκ Σιφρεντί | μαζί με τον Ρικάρντο Κουτσιόλα | [60] | |
— | Les Seins de glace | Μαρκ Ριλσόν | μαζί με τους Κλοντ Μπρασέ και Μιρέιγ Νταρκ | [61] | ||
1975 | Ζορρό | “Zorro” | Ντον Ντιέγκο/Ζορρό | μαζί με τους Στάνλεϊ Μπέικερ και Οτάβια Πίκολο | [62] | |
Η ιστορία ενός μπάτσου | “Flic Story” | Ροζέ Μπορνίς | μαζί με τους Ζαν-Λουί Τρεντινιάν και Κλοντίν Οζέρ | [63] | ||
Ο Τσιγγάνος | Le Gitan | Χιούγκο Σενάρ | μαζί με τους Ρενάτο Σαλβατόρι και Πολ Μορίς | [64] | ||
1976 | Ο κύριος Κλάιν | Mr Klein | Ρομπέρ Κλάιν | μαζί με την Ζαν Μορό | [65] | |
1977 | Η συμμορία | “Le Gang” | Ρομπέρ | μαζί με την Νικόλ Καλφάν | [66] | |
Ο θάνατος ενός διαφθαρμένου | Mort d’un pourri | Χαβιέ Μαρεσάλ | μαζί με τις Ορνέλλα Μούτι και Στεφάν Οντράν | [67] | ||
1981 | Για το τομάρι ενός μπάτσου | Pour la peau d’un flic | μαζί με την Αν Παριγιό (Σκηνοθετικό ντεμπούτο) |
Παραπομπές
The post Αλέν Ντελόν (γενν. 1935) Γάλλος ηθοποιός first appeared on Times News.
ΠΗΓΗ TIMESNEWS