ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Επιστροφή στην πολυτέλεια – Τα τρένα είναι το μέλλον των ευρωπαϊκών μετακινήσεων

Σχέδιο ανάνηψης των ταξιδιών με τρένο με διανυκτέρευση ανά την Ευρώπη, αντικαθιστώντας μικρής διάρκειας πτήσης με χαλαρά και κυρίως «πράσινα» ταξίδια

Στις 8:52 το βράδυ της 20ής Μαΐου ένα τρένο έφτασε στον σταθμό του Άουστερλιτς στο Παρίσι, με επιβαίνοντα τον Γάλλο πρωθυπουργό Ζαν Καστέξ για να πραγματοποιήσει την παρθενική του 12ωρη διαδρομή στη Νις. Μια πτήση μεταξύ των δύο πόλεων θα έπαιρνε μόλις 90 λεπτά αλλά αντ’αυτού ο Καστέξ και περίπου 100 επιβάτες διανυκτέρευσαν στο τρένο πριν φτάσουν στην πόλη της γαλλικής Ριβιέρας το πρωί της επομένης για καφέ και κρουασάν στην Promenade des Anglais. 

Μετά από την κατάργηση της διαδρομής πριν από μια τριετία, η επιστροφή της αποτελεί μέρος του πλάνου της ανάνηψης των τρένων με διανυκτέρευση ανά την Ευρώπη, αντικαθιστώντας μικρής διάρκειας πτήσης με χαλαρά και κυρίως “πράσινα” ταξίδια με τρένο. Παρά τα νέα μοντέλα τρένων που φτάνουν εκατοντάδες χιλιόμετρα την ώρα αλλά και τα υπερηχητικά αεροπλάνα, η Γαλλία δεν είναι η μόνη η οποία επενδύσει σε τέτοιας μορφής μέσα.

Τον Μάιο ξεκίνησε και το αυστριακό τρένο με διανυκτέρευση γνωστό και ως Nightjet, με τη διαδρομή του μεταξύ της Βιέννης και του Αμστερνταμ, ενώ μέχρι του χρόνου, η ολλανδική startup European Sleeper σχεδιάζει νέες υπηρεσίες με διανυκτέρευση μεταξύ του Αμστερνταμ, Βερολίνου, Βρυξελλών και Πράγας. Εκτός αυτών υπάρχουν και πλάνα πολλών εθνικών σιδηροδρόμων για την ένωση πόλεων όπως η Βαρκελώνη, το Βερολίνο, το Παρίσι και τη Βιέννη. 

Η συνολική προσπάθεια αποτελεί κομμάτι του Ευρωπαϊκού Green Deal του 2019 το οποίο σκοπεύει να μειώσει τις εκπομπές αερίων στις μετακινήσεις κατά 90% στην ήπειρο.

Σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν, οι μεταφορές αποτελούν το 25% των εκπομπών καυσαερίων στην ΕΕ. Εξ αυτών, οι μετακινήσεις οχημάτων αποτελούν τα ¾, με τα αεροπλάνα και τα… βαπόρια να αποτελούν το υπόλοιπο. Τα τρένα, τα οποία είναι και οι πιο “πράσινες” μορφές μετακίνησης, αποτελούν το 0,4% στο ποσοστό αυτό. Γι αυτό και η Κομισιόν έχει επενδύσει 5,8 δισ ευρώ για την αναδιαμόρφωση των σιδηροδρομικών υποδομών στο μπλοκ, βαπτίζοντας το 2021 το “Ευρωπαϊκό Ετος του Σιδηρόδρομου”. 

Το κόστος της πράσινης ενέργειας

Οταν η Κομισιόν βάπτισε το 2021 το προαναφερθέν έτος, δεν είχε υπολογίσει στην πανδημία. Το μεγαλύτερο μέρος της καμπάνιας αναμένεται να ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο με το Connecting Europe Express Train το οποίο θα περιδιαβαίνει από τη Λισαβόνα μέχρι το Παρίσι, σταματώντας σε 70 πόλεις, σε 26 χώρες. 

Οι κυβερνήσεις, όμως, προφανώς δεν μπορούν να βασιστούν στην ηθική των πολιτών για την αύξηση της ζήτησης. Τα σιδηροδρομικά ταξίδια θα πρέπει να είναι φθηνότερα. Κάτι το οποίο είναι αρκετά δύσκολο αυτή τη στιγμή αφού τα διανυκτερεύοντα τρένα έχουν λιγότερους επιβάτες, ενώ χρειάζονται περισσότερες υπηρεσίες. Το κόστος ενός round-trip στο προαναφερθέν τρένο μεταξύ του Παρισιού και της Νις κοστίζει πάνω από $266, ενώ οι πτήσεις κοστίζουν κατά μέσο όρο $161. 

Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας

Το δεύτερο εξάμηνο του 2020, οι ταξιδιώτες απέφευγαν τα τρένα δραματικά. Η πληρότητα στη Γαλλία μειώθηκε κατά 78% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ οι πτήσεις είχαν επιδείξει μείωση 51% την ίδια περίοδο. Αλλά τα τρένα, απ’ ό,τι φαίνεται δεν αποτελούν μεγαλύτερο κίνδυνο για τον κορωνοϊό, κάτι που επιβεβαιώθηκε και από άρθρο στο Journal of Clinical Infectious Diseases το οποίο αναφέρει πως η πιθανότητα να κολλήσει κάποιος κορωνοϊό στο τρένο είναι 0,2% με 0,4%, χαμηλότερη ή ίδια με το αεροπλάνο. 

Στην Ευρώπη, όπως και στις ΗΠΑ, τα τρένα επίσης προωθούν την εγκατάσταση φίλτρων αέρα τα οποία ανανεώνουν τον αέρα 20 φορές ωριαία, ενώ υπάρχουν και οι πριβέ καμπίνες. 

Η επόμενη δεκαετία

Οι κυβερνήσεις θα προωθούν τα ταξίδια με τρένα και στο μέλλον. Στη Γαλλία απαγορεύτηκαν οι πτήσεις cargo αεροπλάνων για μικρές διαδρομές μικρότερες από 2,5 ώρες. 

Στη γραμμή μεταξύ Παρισιού και Νις δεν υπάρχει Wi-Fi και ντους, αλλά δίνεται στους ταξιδιώτες κιτ που εμπεριέχει ωτασπίδες, μάσκες για τα μάτια και υγρά μαντηλάκια.

Τα στάνταρ αναμένεται να αυξηθούν μέχρι το 2022, όταν η νέα γενιά των Nightjet τρένων θα λανσαριστούν στον εθνικό αυστριακό σιδηρόδρομο ÖBB. Θα έχουν οθόνες αφής για την διαχείριση της καμπίνας, γραφεία, σταθμούς φόρτις και -για τις λουξ καμπίνες- τουαλέτες και ντους.

Εν τω μεταξύ οι ιδιωτικές εταιρείες δεν μένουν με σταυρωμένα τα χέρια. Η Belmond Ltd ανέφερε πως το 2019 ήταν ένα έτος-ρεκόρ για τα λουξ ταξίδια του πεντάστερου Venice Simplon-Orient-Express τρένου. Το 2022 θα επιπροσθέσει νέους σταθμούς στο ρεπερτόριό της όπως Αμστερνταμ, Βρυξέλλες, Φλωρεντία και Ρώμη.

Διαβάστε ακόμη

Politico: Με το τέλος της πανδημίας, έρχεται η κρίση

Θανάσης Δαγούμας: Γιατί ο καθηγητής της ΡΑΕ μπαίνει στο μάτι των διαχειριστών της αγοράς

Πειραιάς: Στις κορυφαίες θέσεις παγκοσμίως με βάση τον δείκτη αποδοτικότητας των λιμανιών

ΠΗΓΗ NEWMONEY

Related Posts