ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μία «ανάσα» από τα $100 το πετρέλαιο – Πόσο (ακόμα) θα διαρκέσει το ράλι

Στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 10 μηνών εκτινάσσεται η τιμή του πετρελαίου, δίνοντας συνέχεια στο ισχυρό ράλι, το οποίο ενδεχομένως να ανατροφοδοτήσει τον πληθωρισμό στις δύο όχθες του Ατλαντικού Ωκεανού -και όχι μόνο.

Το άλμα στις τιμές του «μαύρου χρυσού» σχετίζεται άρρηκτα με τις αμφιλεγόμενες αποφάσεις των κρατών – μελών του OPEC+, δηλαδή του ενεργειακού καρτέλ, το οποίο βρίσκεται υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας και της Ρωσίας.

Οι δύο αυτές χώρες, από το καλοκαίρι, μειώνουν σταθερά τα επίπεδα της παραγωγής, κάτι που περιορίζει την προσφορά και οδηγεί σε τεχνητή αύξηση των τιμών. Μάλιστα, ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν θα υπάρξει κάποια αλλαγή πολιτικής στο άμεσο μέλλον (μείωση της παραγωγής κατά 1,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως έως τα τέλη του 2023).

Αυτό σημαίνει ότι το έλλειμμα στην προσφορά θα διατηρηθεί στο παγκόσμιο ισοζύγιο του πετρελαίου. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις τιμές, οι οποίες βρίσκονται πολύ κοντά στο ψυχολογικό όριο των 100 δολαρίων ανά βαρέλι.

Την Τρίτη, η τιμή του Brent στο Λονδίνο ξεπέρασε τα 95 δολάρια/βαρέλι για πρώτη φορά από τον περασμένο Νοέμβριο, καταγράφοντας άνοδο για 4η διαδοχική ημέρα. Την ίδια στιγμή, η τιμή του WTI στο Τέξας υπερέβη τα 92 δολάρια/βαρέλι, έχοντας ήδη εμφανίσει κέρδη για τέσσερις συνεχόμενες εβδομάδες.

Οι «σφιχτές» συνθήκες στην προσφορά, όπως είναι εύλογο, έχουν επαναφέρει τις προβλέψεις των αναλυτών στο ψυχολογικό όριο των 100 δολαρίων/βαρέλι. Μια εφιαλτική εκτίμηση, η οποία κατά γενική ομολογία, θα επηρεάσει δυσμενώς και τον πληθωρισμό σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Από τα μέσα Ιουνίου, όταν το Ριάντ και η Μόσχα συμφώνησαν να περιορίσουν την παραγωγή και να αυξήσουν τεχνητά τις τιμές, το Brent έχει κάνει άλμα της τάξης του 35%.

Την ίδια ώρα, για διαφορετικούς λόγους, υπό κάμψη τελεί και η αμερικανική παραγωγή, η οποία αναμένεται να περιοριστεί στα 9,393 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον Οκτώβριο, δηλαδή στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Μάιο του 2023. Πρόκειται για τον 3ο συνεχόμενο καθοδικό μήνα.

Αποτέλεσμα είναι τα παγκόσμια αποθέματα, σύμφωνα με ανάλυση της UBS, να «έπεσαν» τον Αύγοστο στα 76,3 εκατ. βαρέλια, δηλαδή στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2022.  

Πέραν της προσφοράς, όμως, ανοδικές πιέσεις ασκεί στον «μαύρο χρυσό» και η ζήτηση, καθώς οι βελτιωμένες προοπτικές για τις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, δηλαδή την αμερικανική και την κινεζική, επίσης παρέχουν ώθηση.

Πόσο θα αντέξει το ράλι

Ωστόσο, αρκετοί αναλυτές θεωρούν ότι το ράλι στο πετρέλαιο δεν θα έχει διάρκεια.

«Οι κίνδυνοι για μια άμεση εκτόξευση στα 100 δολάρια ενδεχομένως αυξάνονται. Όμως, δεν πρόκειται να κρατήσουν για πολύ» εξηγεί χαρακτηριστικά η Χάρα Χανάνα, αναλύτρια στη Saxo Capital Markets. «Ο υψηλότερος πληθωρισμός θα σηματοδοτήσει μια πιο σφιχτή νομισματική πολιτική, η οποία θα επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση. Και ο OPEC+ δεν μπορεί να ελέγξει τη ζήτηση».

Η εκτόξευση του ενεργειακού κόστους, όπως προαναφέρθηκε, αναμένεται να προκαλέσει μια ανάφλεξη στις πληθωριστικές πιέσεις. Αυτό θα θέσει νέες προκλήσεις στις κεντρικές τράπεζες, οι οποίες θα κληθούν να προχωρήσουν σε περαιτέρω σύσφιγξη της νομισματικής πολιτικής (αύξηση επιτοκίων).

Τα υψηλότερα επιτόκια, ως εκ τούτου, θα οδηγήσουν σε επιβράδυνση της ανάπτυξης και επομένως, σε επιβράδυνση της ζήτησης για πετρέλαιο, κάτι το οποίο εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στην αποκλιμάκωση των τιμών στην αγορά του «μαύρου χρυσού».

Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι το μεγάλο ράλι θα ολοκληρωθεί λίαν συντόμως.

Την παραπάνω άποψη φαίνεται ότι συμμερίζεται και ο διευθύνων σύμβουλος της Chevron, Μάικ Γουίρθ, ο οποίος μιλώντας τη Δευτέρα στο Bloomberg, τόνισε ότι η οικονομία θα καταφέρει να διαχειριστεί το υψηλότερο κόστος ενέργειας.

Από την πλευρά της, πάντως, η UBS περιμένει ότι οι τιμές του Brent θα παραμείνουν σταθερές στο εύρος των 90 έως 100 δολαρίων/βαρέλι και για τους επόμενους μήνες, με την τελική τιμή για το 2023 να κλείνει στα 95 δολάρια/βαρέλι.

Διαβάστε ακόμα

Morgan Stanley για τράπεζες: Αρνητικές επιπτώσεις από πιθανή αλλαγή στα υποχρεωτικά ελάχιστα αποθεματικά

Ποιοι ωφελούνται από το «πακέτο» των €2,5 δισ. της ΔΕΘ – Πότε και πόσα θα πάρουν

Παναγιώτης Τερεζάκης (ΟΣΕ): Σε δύο χρόνια η πλήρης αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

ΠΗΓΗ NEWMONEY

Related Posts