ΥΓΕΙΑ

Μπαίνετε πολύ αργά για ύπνο; Προσέξτε, γιατί η υγεία σας κινδυνεύει

Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη για όσους μπαίνουν νωρίς και για όσους μπαίνουν αργά για ύπνο. Ο ρόλος της ινσουλίνης και των καύσεων λίπους. Από ποια χρόνια νοσήματα κινδυνεύουν οι «κουκουβάγιες».

Αν σας αρέσει να ξενυχτάτε το βράδυ διαβάζοντας ή βλέποντας διαδικτυακά τις αγαπημένες σας σειρές, ξανασκεφθείτε το. Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει πως όσοι συνηθίζουν να μπαίνουν για ύπνο μετά τα μεσάνυχτα διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να εκδηλώσουν καρδιοπάθεια και διαβήτη, επειδή ο οργανισμός τους συσσωρεύει σωματικό λίπος.

Όπως ανακάλυψαν οι ερευνητές, οι άνθρωποι αυτοί συνήθως κάνουν πιο καθιστική ζωή. Έχουν επίσης χαμηλότερο επίπεδο αεροβικής κατάστασης και λιγότερες καύσεις λίπους όταν αναπαύονται.

Επιπλέον, έχουν αυξημένες πιθανότητες να παρουσιάσουν αντοχή στην ινσουλίνη, με συνέπεια οι μύες τους να χρειάζονται περισσότερη από αυτή την ορμόνη για να τροφοδοτούνται με ενέργεια.

Όλες αυτές οι επιδράσεις υποδηλώνουν πως όσοι ξενυχτάνε συσσωρεύουν σωματικό λίπος. Και έτσι αυξάνεται ο κίνδυνος για καρδιοπάθεια και διαβήτη τύπου 2.

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύονται στην ιατρική επιθεώρηση Experimental Physiology. Οι ερευνητές ζήτησαν από 51 παχύσαρκους μεσήλικες εθελοντές να συμπληρώσουν ειδικά ερωτηματολόγια ύπνου και φυσικής δραστηριότητας. Ύστερα, τους χώρισαν σε δύο ομάδες, αναλόγως με την ώρα που έμπαιναν για ύπνο.

Οι επιστήμονες παρακολούθησαν επί μία εβδομάδα τις δραστηριότητες των εθελοντών τους. Τους υπέβαλαν επίσης σε εξετάσεις δύο φορές. Τη μία όταν αναπαύονταν και τη δεύτερη όταν γυμνάζονταν με μέτρια ή υψηλή ένταση σε κυλιόμενο διάδρομο.

Αναντιστοιχία με το βιολογικό ρολόι

Όπως διαπίστωσαν, όσοι έμπαιναν νωρίς για ύπνο ήταν πιο ευαίσθητοι στην ινσουλίνη. Έκαναν επίσης περισσότερες καύσεις όταν γυμνάζονταν και όταν αναπαύονταν.

Αντιθέτως, όσοι έμπαιναν πολύ αργά για ύπνο δεν έκαιγαν πολύ λίπος, διότι ο οργανισμός τους χρησιμοποιούσε τους υδατάνθρακες ως πηγή ενέργειας.

Οι ερευνητές δεν γνωρίζουν θετικά γιατί παρατηρούνται τόσες διαφορές στον μεταβολισμό μας, αναλόγως με την ώρα που μπαίνουμε για ύπνο. Ωστόσο εκτιμούν ότι υπαίτια είναι η αναντιστοιχία ανάμεσα στις ώρες που μπαίνει κάποιος για ύπνο με το βιολογικό του ρολόι.

«Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι προγραμματισμένος να κοιμάται νωρίς το βράδυ και να ξυπνά νωρίς το πρωί. Αυτό συνέβαινε πριν την ανάπτυξη του ηλεκτρισμού, αλλά όχι πια», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής Dr. Steven Malin, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Κινησιολογίας & Υγείας του Πανεπιστημίου Rutgers στο Νιου Τζέρσι.

«Πολλοί άνθρωποι αναγκάζονται να ξενυχτούν επειδή εργάζονται, παρότι ο οργανισμός τους χρειάζεται ύπνο. Η αναντιστοιχία αυτή ως φαίνεται έχει βαρύ τίμημα για την υγεία. Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι αλλάζει τον μεταβολισμό και τη σύσταση του σώματος, αυξάνοντας το λίπος. Έτσι, αυξάνει και τον κίνδυνο για καρδιοπάθεια και διαβήτη τύπου 2».

Επιπλέον, όταν ένας άνθρωπος κοιμάται αργά το βράδυ, δεν σηκώνεται κατ’ ανάγκην αργά το πρωί, πρόσθεσε. Αντιθέτως, συνήθως σηκώνεται νωρίς, όπως όλος ο κόσμος. Αυτό ασκεί πρόσθετη καταπόνηση στον οργανισμό, ο οποίος αναγκάζεται να λειτουργεί με έλλειψη ύπνου πολλές ημέρες την εβδομάδα.

Φωτογραφία: iStock

Related Posts