ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ντίζελ: Γιατί αναμένονται ελλείψεις τον φετινό χειμώνα (πίνακες)

Ανίκανα να παράγουν επαρκείς ποσότητες ντίζελ φαίνεται πως αποδεικνύονται τα διυλιστήρια ανά τον κόσμο, «ανοίγοντας νέο μέτωπο» στη μάχη κατά του πληθωρισμού και περιορίζοντας την προσφορά του βασικού για το εμπόριο και τις μεταφορές αγαθού.

Τη στιγμή που τα futures του πετρελαίου αυξάνονται δραματικά, το ράλι αυτό ωχριά σε σχέση με το αντίστοιχο του ντίζελ. Οι τιμές ντίζελ στις ΗΠΑ ξεπέρασαν τα $140/βαρέλι σε ιστορικό εποχικό υψηλό. Οι αντίστοιχες ευρωπαϊκές αυξήθηκαν κατά 60%.

Τα πράγματα ενδέχεται να επιδεινωθούν. Η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία έχουν κλείσει τις κάνουλες παραγωγής αργού πλούσιο σε ντίζελ. Στις 5 Σεπτεμβρίου, οι δύο ηγέτες του OΠΕΚ+ ανακοίνωσαν πως θα συνεχίσουν τη μείωση αυτή μέχρι και το τέλος του έτους, κατά τη διάρκεια της «high season» της ζήτησης.

«Κινδυνεύουμε να αντιμετωπίσουμε μακρά περίοδο ελλείψεων, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα διυλισμένα προϊόντα κατά τη διάρκεια του χειμώνα», τόνισε το στέλεχος του ΙΕΑ, Τόριλ Μποσόνι, υπογραμμίζοντας πως τα διυλιστήρια δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση.

Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα δύσκολη εάν κανείς αναλογιστεί πως τα πρόσφατα κύματα καύσωνα στο βόρειο ημισφαίριο δυσκόλεψαν και περιόρισαν την παραγωγή κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, μειώνοντας τα αποθέματα.

Παράλληλα αυξημένη είναι και η πίεση η οποία ασκείται για την παραγωγή καυσίμων αεροσκαφών και βενζίνης, δεδομένης της ανάκαμψης της ζήτησης, σύμφωνα με τον αναλυτή της Goldman Sachs, Κάλουμ Μπρους. 

Όλα αυτά τη στιγμή που πολλές από τις απαρχαιωμένες μονάδες διύλισης παραμένουν κλειστές από την περίοδο του κορωνοϊού λόγω της δραματικής μείωσης της ζήτησης. Τώρα που η ζήτηση αυτή αυξάνεται, πολλά διυλιστήρια έχουν ήδη βάλει λουκέτο.

Σύμφωνα με το Bloomberg, όμως, υπάρχουν ελπίδες πως τα προβλήματα αυτά θα χαλαρώσουν. Δεδομένου του επερχόμενου χειμώνα, τα καιρικά φαινόμενα θα σταματήσουν να επηρεάζουν τη διύλιση, αν και αρκετές από τις μονάδες έχουν προγραμματίσει εποχική συντήρηση.

Οι χώρες-κλειδιά

Η Ρωσία η οποία παραμένει κύρια πάροχος ντίζελ προς τη Δύση παρά τις κυρώσεις έχει υποδείξει πως θα περιορίσει την ποσότητα της εξαγωγής αγαθού.

Η Κίνα, από την πλευρά της, ανακοίνωσε πρόσφατα ένα νέο πλάνο εξαγωγών, αλλά οι αναλυτές και οι επενδυτές πιστεύουν πως δε θα είναι αρκετό για να άρει την πίεση η οποία ασκείται στην διεθνή αγορά μέχρι το τέλος του έτους. Σημειωτέον πως οι εξαγωγές της χώρας παραμένουν κοντά σε πενταετή εποχικά χαμηλά.

Αυτή η κατάσταση γίνεται ιδιαίτερα αισθητή σε σημαντικά κέντρα αποθεμάτων του κόσμου. Τα αποθεματικά στις ΗΠΑ και τη Σιγκαπούρη βρίσκονται σε χαμηλότερα από το σύνηθες εποχικά επίπεδα, ενώ τα αποθέματα των χωρών του ΟΟΣΑ κυμαίνονται σε χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με αυτό προ δεκαετίας.

Η περιορισμένη προσφορά έχει οικονομικές επιπτώσεις. Η αύξηση των futures στις ΗΠΑ οφείλεται ιδιαίτερα στο γεγονός πως οι οδηγοί φορτηγών έχουν συρρεύσει να εξασφαλίσουν επαρκείς προμήθειες.

«Το ντίζελ αποτελεί το κύριο καύσιμο το οποίο χρησιμοποιείται κατά τη μεταφορά προϊόντων από το εργοστάσιο στην αγορά. Όταν υπάρχει αύξηση των τιμών, τα αυξημένα αυτά κόστη μεταφορών περνούν στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις», σημείωσε το στέλεχος της Rapidan Energy Group, Κλέι Σίγκλε. 

Αν και υπάρχουν ακόμα ελπίδες πως η αμερικανική οικονομία θα αποφύγει την ύφεση, «μία αύξηση των τιμών ενέργειας, είτε στη βενζίνη είτε στο ντίζελ θα μπορούσε να υποσκάψει οποιεσδήποτε τέτοιες ελπίδες», σημείωσε ο Σίγκλε, προσθέτοντας πως «οι πολιτικοί στη Ουάσινγκτον γνωρίζουν πολύ καλά το διακύβευμα ενόψει εκλογών. Παράλληλα, οι αυξημένες τιμές ντίζελ θα μπορούσαν να οδηγήσουν πολλά διυλιστήρια στην αύξηση της παραγωγής του εις βάρος άλλων προϊόντων όπως η βενζίνη δημιουργώντας περαιτέρω ανισορροπία στην αγορά».

Όπως τονίζει και ο Γιουτζίν Λιντέλ της FGE: «Πρόκειται για ζήτημα ζήτησης. Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια δεν κατάφεραν να αυξήσουν τα αποθέματά τους λόγω των προβλημάτων του καλοκαιριού, προκαλώντας ελλείψεις».

Σύμφωνα, τέλος, με έρευνα του ΙΕΑ, η ζήτηση φέτος αναμένεται να αυξηθεί κατά 100.000 βαρέλια/ημέρα, σε σχέση με τα 500.000 βαρέλια/ημέρα για βενζίνη και πάνω από 1 εκατ. βαρέλια/ημέρα για καύσιμα αεροσκαφών και κηροζίνη.

Διαβάστε ακόμη

Το “όγδοο θαύμα” του κόσμου: Η πιο θρυλική ορεινή διαδρομή στον πλανήτη

Οικογένεια Ακκά: Βγαίνει στο σφυρί η κεντρική μονάδα της Ελληνικής Υφαντουργίας στα Γιαννιτσά (pics)

Ποιες είναι οι νέες υποχρεώσεις όσων νοικιάζουν πολλά Airbnb

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

ΠΗΓΗ NEWMONEY

Related Posts