ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι αυξήσεις στις τιμές έριξαν κατά 11% την κατανάλωση καυσίμων

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Καθίζηση στην κατανάλωση βενζίνης κατά 11% το α’ τετράμηνο του 2022 έφερε το ράλι στις τιμές των καυσίμων – Καθώς οι υψηλές τιμές παγιώνονται, οι εταιρείες πετρελαιοειδών εκτιμούν ότι μόνο η άνοδος του τουρισμού μπορεί να μετριάσει τις απώλειες

Καθίζηση στην κατανάλωση βενζίνης κατά 11% το α’ τετράμηνο του 2022 φέρνει το ράλι στις τιμές των καυσίμων, εικόνα που φαίνεται να παγιώνεται, προκαλώντας σοβαρό προβληματισμό στις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών για τις διαστάσεις που θα προσλάβει το επόμενο διάστημα.

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές του κλάδου, η σύγκριση αυτή, η οποία γίνεται με τα προ πανδημίας επίπεδα, δηλαδή σε συνθήκες ομαλής λειτουργίας και κανονικότητας της αγοράς, και όχι με τους περιορισμούς των δύο προηγούμενων ετών, προβλέπεται να φτάσει στο 12% για τον Μάιο.

Η μείωση αυτή, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, αντανακλά μια απώλεια της τάξης των 8 εκατ. ευρώ για τις εταιρείες πετρελαιοειδών (πρατήρια, μεταφορείς κ.ά.), η οποία θα προστεθεί στο αυξημένο ενεργειακό κόστος των επιχειρήσεων αλλά και στις απώλειες από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, την παραβατικότητα και τη νοθεία στην αντλία, που αποτελούν διαχρονικές πληγές.
«Αν ο τουρισμός καταφέρει να κινηθεί με υψηλούς ρυθμούς, όπως δείχνουν τα προγνωστικά, τότε οι απώλειες εκτιμάται ότι θα μπορούν να μετριαστούν», αναφέρει στέλεχος μεγάλου ενεργειακού ομίλου.

Στα ύψη η βενζίνη

Η απόφαση της Ε.Ε. να επιβάλει κυρώσεις στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και η συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία ενισχύουν τους φόβους ότι η τιμή της βενζίνης μπορεί να αγγίξει ιστορικά υψηλά επίπεδα, μεταξύ 2,4-2,5 ευρώ το λίτρο, ακόμη και στα αστικά κέντρα, καθώς οι τιμές αυτές έχουν ξεπεραστεί ήδη σε νησιά όπως η Πάρος, η Μύκονος και η Αμοργός λόγω του υψηλού μεταφορικού κόστους (125 ευρώ το κυβικό μέτρο από 5,5 ευρώ στην Αθήνα).

Πρόκειται για το δεύτερο απανωτό χτύπημα στην αγορά που ζει πρωτοφανείς ανατιμήσεις από τον περασμένο Οκτώβριο στον τομέα του ηλεκτρισμού, οι οποίες πλέον επεκτείνονται με ανάλογη ένταση και στα καύσιμα κίνησης.

Ολες οι εκτιμήσεις, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) Γιάννη Αληγιζάκη, δείχνουν ότι οι τιμές θα διατηρηθούν σε πολύ υψηλά επίπεδα λόγω της αύξησης του αργού πετρελαίου, που τις προηγούμενες ημέρες προσέγγισε τα 123 δολάρια το βαρέλι (τον Μάρτιο, με το ξέσπασμα του πολέμου, έφτασε στα 128 δολάρια), και των διεθνών χρηματιστηριακών τιμών της βενζίνης και των άλλων καυσίμων (Platts).

Μετά το εμπάργκο που επέβαλε η Ευρώπη, η Ρωσία καλείται να διοχετεύσει σε χώρες όπως η Ινδία και η Κίνα τα 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα που προμήθευε μέχρι πρόσφατα την Ε.Ε. Η τελευταία, δε, πρέπει να αναζητήσει εναλλακτικές πηγές για να καλύψει τις δικές της ανάγκες. Αυτό δημιουργεί αβεβαιότητα και πιθανές ελλείψεις, οι οποίες αποτυπώνονται στις τιμές των καυσίμων.

Θετική εξέλιξη, μετά από πολύμηνες διεθνείς πιέσεις, αποτελεί για την αγορά η πρόσφατη απόφαση του ΟΠΕΚ να αυξήσει την παραγωγή από τα 432.000 βαρέλια ημερησίως σε 648.000 για το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου. Μέχρι σήμερα, τις υψηλές τιμές συντηρούν επίσης η άνοδος-ρεκόρ της διυλιστηριακής τιμής που έφτασε στα 2,2 ευρώ, το ισχυρό δολάριο έναντι του ευρώ, αλλά και η διεθνής συγκυρία που βρήκε τα διυλιστήρια σε στάδιο αποεπένδυσης λόγω των φιλόδοξων σχεδίων ενεργειακής μετάβασης.
Πριν από την εισβολή το αργό βρισκόταν στα 98 δολάρια το βαρέλι, στη συνέχεια έπιασε τα 100 δολάρια και πλέον κινείται μεταξύ 105-122 δολαρίων.
«Οσο ο πόλεμος θα κλιμακώνεται, θα βλέπουμε μηνύματα θετικά ή αρνητικά και θα υπάρχουν μικρές διαφοροποιήσεις στην περιοχή των 100 δολαρίων, που είναι τα υψηλά επίπεδα τιμών», αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.

Οι πρατηριούχοι

Από την άνοδο των καυσίμων παρατηρούνται ήδη τα πρώτα σημάδια μείωσης της κατανάλωσης, ακόμη και σε σχέση με πέρυσι, που ήταν χρονιά με lockdown και περιορισμούς στις μετακινήσεις. Ετσι, μπαίνει φρένο στις διψήφιες αυξήσεις που καταγράφηκαν το προηγούμενο τετράμηνο, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ, με άνοδο 23,5% στη βενζίνη και 14% στο ντίζελ. Τα πρώτα στοιχεία του Μαΐου δείχνουν ότι ο μήνας ξεκίνησε με αύξηση 5% και 6% και έκλεισε με 1%.

Πολύ διαφορετική είναι η εικόνα που μεταφέρουν οι πρατηριούχοι. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Γιώργος Ασμάτογλου υποστηρίζει ότι ήδη καταγράφεται σημαντική κάμψη στις πωλήσεις της βενζίνης που τις καθημερινές ανέρχεται στο 30% και τα Σαββατοκύριακα υπολογίζεται στο 40%.

Οπως αναφέρει, από τα πρόσφατα μέτρα για τη βενζίνη και το ντίζελ, η αγορά των καυσίμων έχει περάσει επιτυχώς τις εξετάσεις με τις επιδοτήσεις στο ντίζελ, που ήταν ένα οριζόντιο μέτρο.

Στην βενζίνη, το fuel pass αντιμετωπίζει δυσκολίες αφενός γιατί η εφαρμογή που το υποστηρίζει παρουσίασε σοβαρές δυσλειτουργίες, με αποτέλεσμα να μην έχει απορροφηθεί στην κατανάλωση το ποσό της επιδότησης. Αφετέρου γιατί η κρατική στήριξη από 30 έως 50 ευρώ δεν περιορίζεται μόνο στην αγορά βενζίνης, αλλά περιλαμβάνει και άλλα προϊόντα πρατηρίου χάνοντας τη στόχευσή της.

Διαβάστε ακόμα

ΠΗΓΗ NEWMONEY

Related Posts