Πλώρη για έσοδα 20 δισ. φέτος από τον τουρισμό – Ρεκόρ όλων των εποχών για την Αθήνα (pic)
Πλώρη για εισπράξεις 20 δισ. ευρώ πλέον και με τη βούλα της Τραπέζης της Ελλάδος βάζει φέτος ο ελληνικός τουρισμός, με τη σεζόν να συνεχίζεται με θερμό το φθινόπωρο στην Αθήνα και τη συμπρωτεύουσα να ακολουθεί.
Εχοντας ήδη στο ταμείο για το φετινό οκτάμηνο έσοδα 14,66 δισ. ευρώ, με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ, οι εκτιμήσεις των τουριστικών φορέων για το τετράμηνο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου βάζουν τον πήχη για επιπλέον εισπράξεις άνω των 5 δισ. ευρώ. Ειδικά το πρώτο δίμηνο του φθινοπώρου, οι μήνες Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου συγκεντρώνουν τη μερίδα του λέοντος, με εκτιμώμενες εισπράξεις που μπορεί να αγγίξουν ακόμη και τα 4,5 δισ. ευρώ.
Που στηρίζονται οι εκτιμήσεις; Κατ’ αρχάς, με πρώτο δεδομένο τις υψηλές επιδόσεις σε πληρότητα και αφίξεις στα νησιά, με σύμμαχο και τον καιρό, αλλά και με δεύτερο δεδομένο τους θεαματικούς αριθμούς της Αθήνας, που πάει φέτος για ιστορικό ρεκόρ. Ολική επαναφορά καταγράφει και η Θεσσαλονίκη, όπου οι αεροπορικές φέτος έχουν αυξήσει συχνότητες και απευθείας συνδέσεις στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», φέρνοντας έτσι περισσότερους επισκέπτες.
Οι Ευρωπαίοι τροφοδοτούν την άνοδο
«Οσο υποτονικά ξεκίνησε το καλοκαίρι, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών την περίοδο Μαΐου – Ιουνίου, τόσο θετικά κλείνει τώρα», σχολιάζουν στο «bs» κορυφαίοι παράγοντες του ελληνικού τουρισμού, ο οποίος έχει σταθερά ως βασικούς τροφοδότες τους Ευρωπαίους επισκέπτες.
Πρωταθλητές αναδεικνύονται σταθερά οι Βρετανοί και οι Γερμανοί, με τους Γάλλους κατά πόδας, ενώ σημαντική είναι η άνοδος και άλλων αγορών, όπως αυτές των ΗΠΑ και του Καναδά από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού για την Αθήνα, αλλά και η Πολωνία και η Ιταλία για τα νησιά.
Και ενώ τώρα, στα τέλη Οκτωβρίου, ολοκληρώνονται στη συντριπτική τους πλειονότητα τα θερινά προγράμματα με τις απευθείας συνδέσεις των αεροπορικών εταιρειών, είναι ενδεικτικό ότι για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια υπό τη διαχείριση της Fraport Greece (Ακτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) η εκτίμηση για το σύνολο της φετινής επιβατικής κίνησης παραπέμπει σε νέο ρεκόρ, στα πέριξ των 33 εκατομμυρίων επιβατών, σε σχέση με το περσινό ρεκόρ των 31,19 εκατομμυρίων (και των 30,16 εκατομμυρίων επιβατών το προ πανδημίας 2019).
Μάλιστα για ορισμένα αεροδρόμια όπως το «Διαγόρας» της Ρόδου ή το αεροδρόμιο των Χανίων, κάποιες από τις αεροπορικές συνεχίζουν με απευθείας συνδέσεις και τις πρώτες δύο εβδομάδες του Νοεμβρίου, όπως αντίστοιχα συμβαίνει και στην περίπτωση του Ηρακλείου, το δεύτερο αεροδρόμιο σε αριθμό αφίξεων στην Ελλάδα, το οποίο δεν περιλαμβάνεται στην ομάδα των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Συγκεκριμένα, για το «Νίκος Καζαντζάκης», έστω κι αν συνεχίζει να ασφυκτιά λόγω συνωστισμού και ανεπαρκούς εξοπλισμού για τα δεδομένα της τουριστικής κίνησης του νησιού, οι εκτιμήσεις για την επιβατική κίνηση φέτος κάνουν λόγο για 8,5 εκατομμύρια επιβάτες έναντι του ρεκόρ των 8,15 εκατομμυρίων προ πανδημίας.
H Αθήνα
Προς ρεκόρ όλων των εποχών, με πάνω από 26 εκατομμύρια επιβάτες, οδεύει και το πρώτο σε κίνηση αεροδρόμιο της χώρας. Για το μήνα Οκτώβριο, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε για πρώτη φορά σε 2,74 εκατ. επιβάτες, αυξημένη κατά 19,5% σε σύγκριση με τα 2,29 εκατ. επιβατών του 2022, αλλά και κατά 18,9% σε σχέση με το προπανδημικό έτος 2019.
Σημειώνεται πως ο Σεπτέμβριος ήταν για πρώτη φορά ο τρίτος συνεχόμενος μήνας με επιβατική κίνηση πάνω από το φράγμα των 3 εκατομμυρίων (στο +16,3% έναντι του Σεπτεμβρίου του 2022 και στο +11,8% έναντι του Σεπτεμβρίου του 2019). Αντίστοιχα, ο φετινός Ιούλιος με 3,299 εκατομμύρια επιβάτες (+10,7% έναντι του Ιουλίου του 2019) ήταν ο καλύτερος όλων των εποχών για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας.
Οι αγορές που τροφοδοτούν την αύξηση της επιβατικής κίνησης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών είναι καταρχάς οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, η Ιταλία, το Ισραήλ έως και τον Σεπτέμβριο, αλλά και η Κύπρος, ο Καναδάς, η Ισπανία, η Αυστρία και η Γερμανία. Επισημαίνεται ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας, στην καλύτερή του χρονιά, το 2019, είχε κλείσει με επιβατική κίνηση στα 25,58 εκατομμύρια.
Πλέον για το 2023 συγκαταλέγεται στη δεύτερη θέση στο σύνολο των αεροδρομίων της Ευρώπης με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη έναντι του 2019, άνω του 8%, με πρώτο το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης και τρίτο το αεροδρόμιο της Λισαβόνας, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Συμβουλίου Αερολιμένων Ευρώπης (ACI Europe).
Το αεροδρόμιο της Αθήνας προσθέτει εν όψει της χειμερινής περιόδου τέσσερις καινούριους προορισμούς και 32 επιπλέον συνδέσεις, με τις αεροπορικές να επεκτείνουν συγκεκριμένα δρομολόγια και πέραν της θερινής περιόδου.
Ενδεικτικά, από την άλλη άκρη του Ατλαντικού και στο μέτωπο της πολύ σημαντικής για την πρωτεύουσα αμερικανικής αγοράς, εκτός της Emirates, που πετά στο Νιούαρκ της Νέας Υόρκης όλο τον χρόνο, η Delta Airlines θα συνεχίσει το εκτεταμένο χειμερινό της πρόγραμμα στη Νέα Υόρκη (JFK) σχεδόν για όλο τον χρόνο, με ένα μικρό διάλειμμα ενάμιση – δύο μηνών.
Συγκεκριμένα, η αεροπορική θα συνεχίσει να πετάει σχεδόν μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου του 2024 στην Αθήνα, σταματώντας και επανεκκινώντας για το θερινό της πρόγραμμα στις αρχές Μαρτίου.
Επιπλέον, η United Airlines έχει επεκτείνει και αυτή φέτος τις πτήσεις της στο Νιούαρκ της Νέας Υόρκης για μέσα στον Νοέμβριο.
Τις περισσότερες προσθήκες στο χειμερινό πρόγραμμα πραγματοποιεί η Aegean με, μεταξύ άλλων, τέσσερις νέους προορισμούς στο δίκτυο: το Κισινάου στη Μολδαβία από τις αρχές Νοεμβρίου, το Σαρμ Ελ Σέιχ και το Λούξορ στην Αίγυπτο από τις 11 Νοεμβρίου και το Ινσμπρουκ στην Αυστρία την περίοδο των Χριστουγέννων, ενώ από τις 11 Νοεμβρίου ξεκινάει και η νέα σύνδεση με το Ντουμπάι.
Η SKY Express επεκτείνει επίσης το δίκτυο εξωτερικού της μέσα στον χειμώνα: στο Ντίσελντορφ, στη Φραγκφούρτη και τη Βαρσοβία, φτάνοντας αισίως τους 11 προορισμούς από την ελληνική πρωτεύουσα. Αντίστοιχα, η Volotea αναβαθμίζει για πρώτη φορά τη θερινή, εποχική της, βάση για όλο τον χρόνο, επεκτείνοντας αντίστοιχα θερινά δρομολόγια και τον χειμώνα, μεταξύ των οποίων και για Σαντορίνη.
H Ryanair ενεργοποιεί εκ νέου τη βάση της στην Αθήνα τη χειμερινή περίοδο με πτήσεις προς Πάφο, ενώ σε αναβαθμίσεις των δρομολογίων τους για όλο τον χρόνο έχουν προβεί φέτος και οι easyJet για Νάπολη, η Eurowings για Στουτγάρδη και η JET2 για Μάντσεστερ.
Τα δεδομένα του ελληνικού τουρισμού το 2023
- Συνολικές εισπράξεις 14,66 δισ. ευρώ στο 8μηνο, με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ.
- Στην πρώτη θέση οι Βρετανοί με 2,36 δισ. ευρώ τουριστικών εισπράξεων και σε απόσταση αναπνοής οι Γερμανοί με 2,34 δισ. ευρώ.
- Στην τρίτη θέση η Γαλλία, από την οποία οι εισπράξεις ήταν 1,14 δισ. ευρώ, με τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση στην Ε.Ε., +14,3%.
- Πρώτη αγορά εκτός Ευρώπης οι ΗΠΑ με 938 εκατ. ευρώ και θεαματική ετήσια άνοδο 24,5%.
- Συνολικές αφίξεις 22,6 εκατομμυρίων ταξιδιωτών στο οκτάμηνο, με πρώτους τους Γερμανούς με 3,07 εκατομμύρια και δεύτερους τους Βρετανούς με 3,02 εκατομμύρια
- Από τις ΗΠΑ ήρθαν 938.000 ταξιδιώτες, +45% έναντι του 2022.
Υπερπολυτελής προορισμός
Τα νέα για την πρωτεύουσα δεν σταματούν εδώ, αν ληφθεί υπόψη η άφιξη στην Αθήνα τώρα της One & Only, της αλυσίδας πολλών αστέρων του ομίλου Kerzner, οι επιτελείς του οποίου δηλώνουν ότι είναι παραπάνω από επιλεκτικοί όσον αφορά τους προορισμούς διεθνώς, στους οποίους αποφασίζουν να επεκταθεί το υπερπολυτελές brand τους.
Την περασμένη εβδομάδα, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, έγιναν τα εγκαίνια από την Grivalia Hospitality για το oλοκαίνουριο «One & Only Aesthesis» στα πρώην «Αστέρια» Γλυφάδας, το οποίο θα δεχτεί τους πρώτους επισκέπτες μέσα στον Νοέμβριο μετά από επένδυση 300 εκατ. ευρώ, αποτελώντας μια ακόμη ηχηρή προσθήκη στο παραλιακό μέτωπο της πρωτεύουσας μετά το «Four Seasons» στον «Αστέρα» Βουλιαγμένης.
«Δεν μπορώ να φανταστώ πολλές μεγαλουπόλεις στο εξωτερικό που να προσφέρουν έναν τέτοιο προορισμό τόσο κοντά στο κέντρο της πόλης», ανέφερε στα εγκαίνια της περασμένης Δευτέρας ο κ. Μητσοτάκης, αποτυπώνοντας μια πραγματικότητα για την πρωτεύουσα, η οποία σταδιακά, σε συνδυασμό και με τα νέα έργα της mega επένδυσης στο Ελληνικό, κάνει τη μεγάλη στροφή της προς τη θάλασσα.
Ο ελληνικός τουρισμός επιχειρεί συνολικά να πραγματοποιήσει στροφή σε ένα μοντέλο περισσότερων αστέρων με βιώσιμα χαρακτηριστικά, γεγονός που δεν μένει απαρατήρητο από τους μεγάλους ξένους παίκτες. Η αυτού εξοχότητα Μοχάμεντ Ιμπραχίμ Αλ Σαϊμπάνι, πρόεδρος του Δ.Σ. της Kerzner International, ανέφερε χαρακτηριστικά από τη Γλυφάδα:
«Η Ελλάδα θα είναι ο δεύτερος προορισμός μετά το Ντουμπάι όπου ο όμιλος θα έχει τη μεγαλύτερη συγκέντρωση με τριπλή παρουσία τα επόμενα χρόνια για τρία One & Only resorts (σ.σ.: το πρώτο στην Αθήνα, ακολουθεί το 2024 στην Κέα και αργότερα στη Μύκονο). Σε ετήσια βάση μπορεί να δεχόμαστε κοντά στα 200-300 αιτήματα για ξενοδοχεία ή προορισμούς ώστε να ενταχθούν κάτω από το σήμα του One & Only, ωστόσο απορρίπτουμε τη συντριπτική πλειονότητα, δεδομένου ότι έχουμε πολύ αυστηρά κριτήρια.
Η Ελλάδα συγκεντρώνει πολύ υψηλό επίπεδο φιλοξενίας, γι’ αυτό και είναι ο μοναδικός προορισμός μέχρι σήμερα, μετά το Ντουμπάι, όπου η One & Only θα έχει τρία resorts». Η One & Only, αυτή τη στιγμή από τα κορυφαία brands υπερπολυτελούς τουρισμού διεθνώς, έχει μια συλλογή από μοναδικά resorts και ιδιωτικές κατοικίες σε μοναδικούς προορισμούς ανά τον κόσμο.
Κάθε resort έχει το δικό του ξεχωριστό αφήγημα, με την αλυσίδα να μετρά 12 resorts που λειτουργούν ήδη και τέσσερα νέα που ανοίγουν προσεχώς, συμπεριλαμβανομένων των δύο νέων σε Αθήνα και Τζιά το 2024, δεδομένου ότι το επόμενο στη Μύκονο έχει ακόμη μακρύ δρόμο αδειοδοτήσεων.
Διαβάστε ακόμη:
Wall Street: Με ισχυρά κέρδη ολοκληρώθηκε η εβδομάδα – 1.000 μονάδες σε 3 μέρες για τον Dow
Trade Estates: Καλύφθηκε η ΑΜΚ – Στο 1,92 ευρώ η τελική τιμή διάθεσης
Μην εμπιστεύεστε το ράλι των αγορών, προειδοποιεί αναλυτής (γράφημα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ
ΠΗΓΗ NEWMONEY