ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Στα… τάρταρα η κίνηση στα ρωσικά αεροδρόμια | Έχουν χάσει το ένα τρίτο των επιβατών τους

Τα ρωσικά αεροδρόμια έχουν χάσει το ένα τρίτο της επιβατικής τους κίνησης πριν από την πανδημία και το 10-25% του αριθμού των επιβατών τους του 2021, με τη μείωση στο διεθνές τμήμα να είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτη. Ενώ, οι ειδικοί της αγοράς δεν αναμένουν ανάκαμψη ή αύξηση των επιδόσεων.

Μείωση της επιβατικής κίνησης ανέφεραν τα περιφερειακά αεροδρόμια. Παρόλο που δεν έχουν ακόμη δημοσιευθεί επίσημα στατιστικά στοιχεία για την επιβατική κίνηση των ρωσικών αεροπορικών εταιριών και αεροδρομίων, για τους κρίσιμους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο, η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο Koltsovo της Αικατερινούπολης τον Απρίλιο του 2022 μειώθηκε κατά 30%, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πριν από την κρίση το 2019 και ανήλθε σε 323,4 χιλιάδες άτομα. Ταυτόχρονα, η διεθνής κίνηση μειώθηκε κατά 70%, κατά την αναφερόμενη περίοδο.

Οι εκπρόσωποι του αεροδρομίου Samara Kurumoch παρέχουν ανάλογα στοιχεία. Τον Απρίλιο του 2022, η επιβατική του δραστηριότητα μειώθηκε κατά 27%, σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2019. Μόνο 155 χιλιάδες άνθρωποι χρησιμοποίησαν τις υπηρεσίες τους αεροδρομίου.

Η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 20% στα δρομολόγια εσωτερικού και κατά 59% στα δρομολόγια εξωτερικού.

Επιπλέον, 29% λιγότεροι επιβάτες πέταξαν προς τη Μόσχα τον Απρίλιο του 2022 από την Αικατερινούπολη και 36% λιγότεροι από τη Σαμάρα.

Παλαιότερα, είχε αναφερθεί ότι η μείωση της επιβατικής κίνησης προς τη Μόσχα από τις περιφέρειες ήταν αναπόφευκτη λόγω του γεγονότος ότι ένας σημαντικός αριθμός επιβατών (30%-40%) πετούσε στην πρωτεύουσα αποκλειστικά και μόνο για να κάνει ανταπόκριση σε μια διεθνή πτήση. Λόγω της σημαντικής μείωσης της διεθνούς αεροπορικής κίνησης, το μερίδιο αυτό των επιβατών δεν είναι πλέον χρήσιμο.

Όσον αφορά τη διαπεριφερειακή κίνηση που παρακάμπτει τη Μόσχα, η δυναμική της εξακολουθεί να είναι ασταθής: Είναι μεν υψηλότερη από ό,τι το 2019, αλλά για ορισμένους “παίκτες” της αγοράς είναι ήδη χαμηλότερη από ό,τι το 2021. Το Kurumoch, για παράδειγμα, αναφέρει ότι τον Απρίλιο ο αριθμός των επιβατών που επέλεξαν να πετάξουν εντός της Ρωσίας παρακάμπτοντας τη Μόσχα ανήλθε σε 62.000, σημειώνοντας αύξηση 13%, σε σχέση με τον ίδιο αριθμό για το 2019. Στο Koltsovo, ο όγκος της κίνησης στις διαπεριφερειακές πτήσεις εσωτερικού αυξήθηκε κατά 8,5%, σε σύγκριση με το 2019, ενώ μειώθηκε κατά 20,7%, σε σχέση με το ρεκόρ του 2021 για αυτό το τμήμα της αγοράς.

Οι περιφερειακοί επιβάτες στερούνται δημοφιλή θέρετρα

“Οι περιορισμοί στον κλάδο των αερομεταφορών οδήγησαν στην ακύρωση τακτικών πτήσεων και πτήσεων τσάρτερ προς παραδοσιακούς τουριστικούς προορισμούς, όπως οι Ταϊλάνδη, Βιετνάμ, Κίνα, Κύπρος, Τσεχία, Ιταλία, κ.ο.κ.. Προς το παρόν, υπάρχουν διεθνείς πτήσεις από την Αικατερινούπολη μόνο προς χώρες εκτός της ΚΑΚ, καθώς και προς την Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα”, αναφέρει η υπηρεσία Τύπου του αεροδρομίου Koltsovo.

Οι ειδικοί του κλάδου εξηγούν τη μείωση της εγχώριας επιβατικής κίνησης με το κλείσιμο των αεροδρομίων στα θέρετρα της Μαύρης Θάλασσας, τα οποία παραδοσιακά προσέλκυαν πολλούς επιβάτες από τις περιοχές αυτές. Οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων αεροδρομίων επιβεβαιώνουν αυτή τη θεωρία. Για παράδειγμα, το αεροδρόμιο Koltsovo έχει, ήδη, χάσει 32.000 επιβάτες λόγω του κλεισίματος των νότιων αεροδρομίων.

Και όσο πιο κοντά στο καλοκαίρι, τόσο πιο ισχυρή θα είναι η επιρροή αυτού του παράγοντα. “Σύμφωνα με τις προβλέψεις για τον Μάιο, η αρνητική δυναμική των δεικτών θα συνεχιστεί εξαιτίας του περιορισμού των πτήσεων προς τα ρωσικά αεροδρόμια του νότιου και κεντρικού τμήματος της Ρωσίας -αυτοί οι προορισμοί ήταν παραδοσιακά δημοφιλείς κατά τη διάρκεια των διακοπών του Μαΐου”, λένε οι εκπρόσωποι του αεροδρομίου Kurumoch.

Παλαιότερα, είχε, επίσης, αναφερθεί ότι τον Μάρτιο και τον Απρίλιο τα κλειστά αεροδρόμια στη νότια Ρωσία μπορεί να χάσουν περίπου 2 εκατομμύρια επιβάτες. Τον Μάιο, λόγω της επικείμενης υψηλής περιόδου και της ενεργής περιόδου εκτεταμένων διακοπών για τις αερομεταφορές, ενδέχεται να χάσουν άλλα 1,6 εκατομμύρια επιβάτες εάν δεν ανοίξουν. Και αυτό υποθέτοντας ότι η επιβατική κίνηση απλώς θα παραμείνει στα περσινά επίπεδα και δεν θα αυξηθεί.

Στο ίδιο μήκος κύματος και τα μητροπολιτικά αεροδρόμια

Οι περιφερειακές επιδόσεις είναι σε γενικές γραμμές σύμφωνες με εκείνες των μητροπολιτικών αεροδρομίων. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι απώλειες των τελευταίων είναι ακόμη πιο έντονες.

Για παράδειγμα, αν κρίνουμε μέχρι τον Μάρτιο του 2022, όταν η κρίση έχει, ήδη, επηρεάσει τον κλάδο των αερομεταφορών, το αεροδρόμιο Vnukovo έχει χάσει σχεδόν το 40% των επιβατών του, σε σχέση με τον προ-πανδημικό αριθμό. Μόνο 990 χιλιάδες επιβάτες χρησιμοποίησαν τις υπηρεσίες του αεροδρομίου έναντι 1,6 εκατομμυρίων τον Μάρτιο του 2019. Το αεροδρόμιο δεν έχει ακόμη δημοσιεύσει στατιστικά στοιχεία για τον Απρίλιο 2022.

Το 35% των επιβατών τον Μάρτιο του 2022, σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2019 δεν χρησιμοποίησε τις υπηρεσίες του αεροδρομίου Domodedovo. Ταυτόχρονα, υπήρξε σχεδόν διπλάσια μείωση στις διεθνείς γραμμές: από 775.000 άτομα για το μήνα σε 346.000 τον Μάρτιο. Τα στοιχεία για τον Απρίλιο θα παρουσιαστούν αργότερα τον Μάιο, σύμφωνα με την υπηρεσία Τύπου της εταιρίας.

Sheremetyevo
Photo by Egor Myznik on Unsplash

Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Μόσχας -Sheremetyevo- δεν έχει ακόμη μοιραστεί τα στοιχεία  Μαρτίου-Απριλίου 2022, επιβεβαίωσαν εκπρόσωποι του αεροδρομίου.

Επίσης, το ένα τρίτο του προ κρίσης αριθμού επιβατών δεν χρησιμοποίησε τις υπηρεσίες του αεροδρομίου Pulkovo της Αγίας Πετρούπολης το 2022. Αν και στην περίπτωση αυτή η μείωση επιτυγχάνεται μόνο σε βάρος των διεθνών επιβατών. Στα δρομολόγια εσωτερικού, το Pulkovo εξυπηρέτησε 5,5% περισσότερους επιβάτες τον Μάρτιο-Απρίλιο του 2022 από ό,τι πριν από την πανδημία.

Ωστόσο, οι διεθνείς πτήσεις το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου του 2022 χρησιμοποιήθηκαν συνολικά από 4,2 φορές λιγότερους ταξιδιώτες, σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ τον Απρίλιο η κατάσταση επιδεινώθηκε, με τη διεθνή επιβατική κίνηση να μειώνεται σχεδόν πέντε φορές, σε σχέση με τα προ-πανδημικά επίπεδα: από 515 χιλιάδες επιβάτες σε 108 χιλιάδες επιβάτες.

Μειωμένη η επιβατική κίνηση σε σχέση με το 2021

Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν αναφερθεί προηγουμένως, τα ρωσικά αεροδρόμια αντιμετωπίζουν επίσης, ήδη, μείωση της επιβατικής κίνησης, σε σχέση με το 2021.

Για παράδειγμα, η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Αγίας Πετρούπολης τον Μάρτιο-Απρίλιο του 2022 μειώθηκε κατά 10%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Ωστόσο, τα σωρευτικά στατιστικά στοιχεία για τους πρώτους 4 μήνες, όπως διαδίδονται από τα μέσα ενημέρωσης, παραμένουν θετικά, χάρη στη σημαντική αύξηση που σημειώθηκε το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της RBC (κορυφαία ρωσική εταιρία επιχειρηματικών μέσων ενημέρωσης), η επιβατική κίνηση στο Σότσι έχει επίσης μειωθεί. Τον Μάρτιο του 2022 η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο ανήλθε σε 582,4 χιλιάδες άτομα, μειωμένη κατά 24%, σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2021, όταν το Σότσι εξυπηρέτησε 722 χιλιάδες επιβάτες. Η υπηρεσία Τύπου της εταιρίας δεν παρέχει στατιστικά στοιχεία για τον Απρίλιο, τα οποία θα είναι διαθέσιμα αργότερα τον Μάιο.

Κατά 7-8% λιγότεροι επιβάτες τον Μάρτιο του 2022, σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2021, χρησιμοποίησαν τις υπηρεσίες των αεροδρομίων Kurumoch και Koltsovo. Τον Απρίλιο, τα ποσοστά αυτά επιδεινώθηκαν σε 25% και 17%, αντίστοιχα.

Καμία προϋπόθεση για την ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης

Οι επιδόσεις των αεροπορικών εταιριών και των αεροδρομίων διαμορφώνονται με διαφορετικό τρόπο: τα στατιστικά στοιχεία των τελευταίων λαμβάνουν υπόψη τους επιβάτες που πετούν με ξένους αερομεταφορείς, οπότε η πτώση στον τομέα των αεροδρομίων μπορεί να είναι πιο σημαντική από εκείνη των αεροπορικών εταιριών.

Ως εκ τούτου, το πόσο θα επιδεινωθεί η κρίση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους θα εξαρτηθεί από διάφορους παράγοντες, όπως η διαθεσιμότητα των κλειστών νότιων αεροδρομίων -πέρυσι, κατά την περίοδο αιχμής Ιουνίου-Σεπτεμβρίου, παρήγαγαν πάνω από 10 εκατομμύρια επιβάτες εσωτερικού (δηλ. το 10% των προβλεπόμενων, σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών για το έτος).

Για αυτό το τμήμα της αγοράς, η επιστροφή ξένων αερομεταφορέων και η επέκταση του δικτύου δρομολογίων των υφιστάμενων αερομεταφορέων θα μπορούσαν να έχουν σημαντική θετική επίδραση.

Επιπλέον, είναι σημαντικό πόσο λειτουργικό θα είναι το νέο πρόγραμμα επιδότησης για την επιβατική κίνηση. Δεν υπάρχουν ακόμη στοιχεία σχετικά με αυτό, καθώς έχει μόλις αρχίσει.

Ωστόσο, οι εμπειρογνώμονες του κλάδου δεν βλέπουν προϋποθέσεις για την επιστροφή στους δείκτες πριν από την κρίση. Το αισιόδοξο σενάριο για την τρέχουσα κατάσταση θεωρεί ότι διατηρείται η φθίνουσα επιβατική κίνηση, ενώ το ρεαλιστικό σενάριο θεωρεί ότι η μείωση των λειτουργικών αποτελεσμάτων είναι πιο ισχυρή.

ΠΗΓΗ

ΠΗΓΗ money-tourism.gr

Related Posts