ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα logistics ο κρίσιμος παράγοντας για την ομαλή τροφοδοσία των ηλεκτροπαραγωγών σε ντίζελ

Ο εφοδιασμός των μονάδων φυσικού αερίου που καλούνται να κάψουν εναλλακτικό καύσιμο ντίζελ, σε περίπτωση κήρυξης συναγερμού επιπέδου 3 (διακοπής της ροής φυσικού αερίου), αποτελεί τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την τροφοδοσία των ηλεκτροπαραγωγών.

Το συμπέρασμα αυτό επιβεβαιώθηκε και κατά τη χθεσινή έκτακτη σύσκεψη στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας που συγκάλεσε η Γενική Γραμματέας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, παρουσία εκπροσώπων των διυλιστηρίων ΕΛΠΕ και Motor Oil, της ΡΑΕ και υπηρεσιακών παραγόντων.

Οι συμμετέχοντας διαπίστωσαν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα επάρκειας καθώς υπάρχουν ποσότητες πετρελαίου και αποθέματα στις μονάδες και στα διυλιστήρια, εφόσον προκύψουν έκτακτες συνθήκες στην αγορά και πλήρη διακοπή ρωσικού αερίου.

Ο κίνδυνος, επισημάνθηκε είναι η εφοδιαστική αλυσίδα που θα κληθεί να υποστηρίξει την μεταφορά με βυτιοφόρα καθώς απαιτείται η δέσμευση μεγάλου αριθμού φορτηγών χωρίς άλλο προηγούμενο στην αγορά που κρίνεται ότι μπορεί να δυσχεράνει την τροφοδοσία των ηλεκτροπαραγωγών.

Υπολογίζεται για παράδειγμα ότι για την μονάδα της ΔΕΗ στην Κομοτηνή χρειάζεται να επιστρατευτούν περί τα 30 βυτιοφόρα και περίπου 20 για την μονάδα της Elpedison στη Θίσβη. Πρόβλημα που δεν αντιμετωπίζουν οι μονάδες της ΔΕΗ στο Λαύριο και της Elpedison στην Θεσσαλονίκη που είναι κοντά σε λιμάνια και επομένως η τροφοδοσία θα γίνεται με καράβια.

Σύμφωνα με πληροφορίες αποθέματα καυσίμου που διαρκούν για 15 έως 20 μέρες διαθέτει η ΔΕΗ ενώ εντός των επομένων ημερών αναμένεται να γίνει και ένας δεύτερος γύρος διερεύνησης με τους ηλεκτροπαραγωγούς και το ΥΠΕΝ, προκειμένου να καταγραφούν πλήρως οι ανάγκες σε ντίζελ.

Αρμόδια στελέχη υπολογίζουν τις ημερήσιες ανάγκες σε 2000 με 2.500 κυβικά μέτρα πετρελαίου, με τις μονάδες να μπορούν να λειτουργήσουν με το εναλλακτικό καύσιμο μόνο για 16 ώρες ημερησίως.

Όπως έλεγαν χθες αρμόδια στελέχη του κλάδου, το ερώτημα είναι αν θα υπάρξει διαταραχή, πόσο εύκολα -υπό τις δυσχέρειες της τροφοδοσίας- μπορεί να καλυφθεί η αγορά και τι θα γίνει αν οι ακραίες συνθήκες έχουν μεγάλη διάρκεια.

Σε περίοδο κρίσης οι ηλεκτροπαραγωγοί με υποχρέωση διατήρησης ποσοτήτων ντίζελ υποχρεούνται στην αύξηση του αποθέματός τους, από 5 ημέρες σε 20 ημέρες ή μέχρι την μέγιστη αποθηκευτική ικανότητα της υφιστάμενης δεξαμενής, αν αυτή είναι μικρότερη. Καταληκτική ημερομηνία πλήρωσης των δεξαμενών είναι η 1η Νοεμβρίου 2022.

Η μετατροπή μονάδων φυσικού αερίου σε καύση ντίζελ συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των έκτακτων μέτρων για τη διασφάλιση της επάρκειας τροφοδοσίας της χώρας σε περίπτωση διακοπής της ροής ρωσικού αερίου.

Τη δυνατότητα αυτή διαθέτουν μόνο η Elpedison, στη Θεσσαλονίκη και τη Θίσβη, οι μονάδες της ΔΕΗ στο Λαύριο IV και την Κομοτηνή, όπως και η μονάδα της Ήρων Θερμοηλεκτρική.

ΠΗΓΗ NEWMONEY

Related Posts