ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Bίκυ Λοΐζου: «Ολα δείχνουν πως το 2021 είναι μια καλή και ελπιδοφόρα χρονιά για τον Τουρισμό»

«Όλα δείχνουν πως το 2021 είναι μία καλή και ελπιδοφόρα χρονιά για τον τουρισμό, παρά τη δύσκολη χρονική συγκυρία της πανδημίας», δηλώνει σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ», η γενική γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, Βίκυ Λοϊζου, συμπληρώνοντας ότι το στοίχημα τώρα, είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Τα επιδημιολογικά δεδομένα, όπως αναφέρει η κυρία Λοϊζου, δεν έδειξαν να πλήττουν μέχρι στιγμής σε μεγάλο βαθμό τις κρατήσεις παρά τη μεγάλη μεταδοτικότητα της μετάλλαξης Δ. Οφείλουμε, όμως, να είμαστε προσεκτικοί, γιατί η τουριστική περίοδος δεν έχει σε καμία περίπτωση τελειώσει! «Θα είναι κρίμα η μη τήρηση των υγειονομικών μέτρων ή τα χαμηλά ποσοστά εμβολιασμού και ό,τι αυτά επιφέρουν, να ανακόψουν τη θετική πορεία του τουρισμού που είναι κρίσιμη τόσο για κάθε περιοχή ξεχωριστά, όσο και για τη χώρα στο σύνολό της», δηλώνει χαρακτηριστικά η γενική γραμματέας Τουριστικής και Πολιτικής Ανάπτυξης.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

Κυρία Λοΐζου, προορισμοί όπως η Ρόδος και άλλα νησιά του Νοτίου Αιγαίου έχουν ήδη καταφέρει να ξεπεράσουν τον αριθμό των τουριστών που δέχθηκαν το 2020. Έχοντας στη διάθεσή σας και τα μέχρι τώρα δεδομένα του Αυγούστου, πώς εξελίσσεται η τουριστική σεζόν γενικότερα στη χώρα;
Όλα δείχνουν πως το 2021 είναι μία καλή και ελπιδοφόρα χρονιά για τον τουρισμό, παρά τη δύσκολη χρονική συγκυρία της πανδημίας. Τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία για φέτος δείχνουν πως ήδη έχουν επισκεφθεί τη χώρα μας 6 εκατομμύρια επισκέπτες από το εξωτερικό, ενώ φαίνεται ότι θα ξεπεράσουμε τα 2 εκατομμύρια επισκέπτες τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Ενδεικτικά, σας αναφέρω ότι οι αεροπορικές αφίξεις του φετινού Ιουλίου από το εξωτερικό, φτάνουν το 70% αυτών του Ιουλίου του 2019. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Ιούλιος 2019 ήταν ένας από τους δυνατούς μήνες στα χρονικά για τον ελληνικό τουρισμό . Αντίστοιχα, την ίδια δυναμική βλέπουμε και στην κατά κεφαλήν δαπάνη. Οι αριθμοί φαίνεται να σηματοδοτούν την ανάκαμψη του τουρισμού. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν εφησυχάζουμε. Το στοίχημα τώρα, είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Έχουμε μπροστά μας δύο ακόμα κρίσιμους μήνες, τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Εφόσον η εξέλιξη της πανδημίας το επιτρέψει, είμαι αισιόδοξη ότι η θετική πορεία του καλοκαιριού θα συνεχιστεί και σε αυτή την περίπτωση, θα μπορούμε αποτιμήσουμε τη φετινή σεζόν ως επιτυχημένη, γεγονός ζωτικό και για την ελληνική οικονομία.

• Η Ελλάδα αναγνωρίζεται από τις αγορές ως ένας ασφαλής προορισμός. Θα λέγατε πως εξαργυρώνει την καλή φήμη που έχτισε πέρυσι σχετικά με τη διαχείριση της πανδημίας;
Το 2020 η Κυβέρνηση διαχειρίστηκε πράγματι με επιτυχία την κρίση που προκάλεσε η πανδημία, βελτιώνοντας την εικόνα της χώρας παγκοσμίως. Παράλληλα, όσοι επισκέφθηκαν πέρυσι την Ελλάδα, ένιωσαν πραγματικά ασφαλείς. Δουλειά δική μας, στο υπουργείο Τουρισμού ήταν, να αξιοποιήσουμε αυτά τα «όπλα» με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να μετατρέψουμε την καλή φήμη σε επισκέπτες, στοχεύοντας τόσο σε παραδοσιακές, όσο και σε νέες αγορές για την Ελλάδα. Για αυτό το στόχο εργαστήκαμε όλη την χρονιά συστηµατικά. Παράλληλα, επικαιροποιήσαμε τα ήδη επιτυχημένα στοχευμένα μέτρα με γνώμονα τη χρήσιμη περσινή εµπειρία. Φέτος, άλλωστε είχαμε ως σύμμαχο το εμβόλιο και τη μεγάλη διαθεσιμότητα σε rapid test, αλλά και το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό που εισηγήθηκε ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, και υιοθετήθηκε τελικά από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

• Είναι εφικτό να συγκεντρωθεί φέτος το 50% των εσόδων του τουρισμού συγκριτικά με το 2019, όπως προέβλεψε ο πρωθυπουργός;
Γνωρίζαμε από το άνοιγμα κιόλας του τουρισμού τον περασμένο Μάιο ότι έχουμε μπροστά μας μία δύσκολη και απαιτητική χρονιά. Από την μέχρι τώρα πορεία φαίνεται ότι ο ελληνικός τουρισμός άντεξε και βρίσκεται ήδη σε φάση ανάκαμψης. Αυτό που βλέπουμε αυτή τη στιγμή είναι ότι ήδη από το πρώτο εξάμηνο του 2021, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατακόρυφα σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020. Συγκεκριμένα, έχει παρουσιαστεί αύξηση πάνω από 50%, ενώ ακόμα και σε σύγκριση με το 2019, που όπως γνωρίζουμε όλοι ήταν μία χρονιά-ρεκόρ για τον τουρισμό μας, τα στοιχεία δείχνουν να ξεπερνούν τις προσδοκίες μας. Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί πως καθώς η εν λόγω αύξηση δεν μεταφράζεται στην ανάλογη -αν και επίσης μεγάλη- αύξηση των αφίξεων, γίνεται σαφές πόσο σημαντική, πέρα από το πλήθος των επισκεπτών που επιλέγουν την Ελλάδα, είναι η κατά κεφαλήν δαπάνη.

• Τα επιδημιολογικά δεδομένα, η συρροή κρουσμάτων σε δημοφιλείς προορισμούς (σε συνδυασμό με τα ακόμη χαμηλά ποσοστά εμβολιασμού), μπορούν να ανατρέψουν την μέχρι τώρα καλή πορεία του τουρισμού και να επιβραδύνουν την διάρκειά της; Πώς θα μπορούσε να αποφευχθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο;
Η πανδημία είναι κάτι δυναμικό, οπότε δεν είναι εύκολο να κάνουμε πάντα προβλέψεις. Παρακολουθούμε την πορεία της και είμαστε σε εγρήγορση, ώστε να αντιμετωπίζουμε ό,τι προκύπτει λαμβάνοντας μέτρα για την ασφάλεια κατοίκων και επισκεπτών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι στερούμε την απαραίτητη ελευθερία που χρειάζονται όλοι στις διακοπές τους. Ευτυχώς, μέχρι στιγμής τα επιδημιολογικά δεδομένα δεν έδειξαν να πλήττουν σε μεγάλο βαθμό τις κρατήσεις παρά τη μεγάλη μεταδοτικότητα της μετάλλαξης Δ. Οφείλουμε, όμως, να είμαστε προσεκτικοί, γιατί η τουριστική περίοδος δεν έχει σε καμία περίπτωση τελειώσει. Θα είναι κρίμα η μη τήρηση των υγειονομικών μέτρων ή τα χαμηλά ποσοστά εμβολιασμού και ό,τι αυτά επιφέρουν, να ανακόψουν τη θετική πορεία του τουρισμού που είναι κρίσιμη τόσο για κάθε περιοχή ξεχωριστά, όσο και για τη χώρα στο σύνολό της.

• Ο υπουργός Τουρισμού, κ. Θεοχάρης ανέφερε πρόσφατα ότι το 2022 θα είναι μία χρυσή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό. Πιστεύετε ότι θα επιστρέψουμε την επόμενη σεζόν στους δείκτες του 2019;
Όπως σημείωσε και ο υπουργός στη σχετική του δήλωση, η ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρεται μπορεί να οδηγήσει σε ακόμα καλύτερα νούμερα τις επόμενες χρονιές. Και για την επίτευξη αυτού του στόχου ακριβώς εργαζόμαστε στο υπουργείο για να αναδείξουμε ένα αναβαθμισμένο τουριστικό προϊόν που θα αξιοποιεί το φυσικό κάλλος και μέσα από υπηρεσίες υψηλής ποιότητας θα προσφέρει στον επισκέπτη ξεχωριστές εμπειρίες. Ένα τουριστικό προϊόν που θα κάνει την Ελλάδα πρωταγωνίστρια στον παγκόσμιο τουρισμό, όπως της αρμόζει.

• Τελικά κυρία Λοΐζου, τι μας έχουν διδάξει αυτή η πρωτοφανής κρίση και οι επιπτώσεις της στον τουρισμό; Πώς μπορεί να διασφαλισθεί ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης για τον Ελληνικό τουρισμό; Ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου; Ποιο είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα που θα πρέπει να κερδηθεί για τον τουρισμό;
Η πανδημία εκτός των άλλων προκάλεσε μια παύση που μας έδωσε την ευκαιρία να αναδειχθούν τα δυνατά σημεία αλλά και οι αδυναμίες. Δεν μπορούμε να θεωρούμε ότι, επειδή η Ελλάδα διαθέτει ήλιο και θάλασσα, ο τουρισμός θα πηγαίνει με τον αυτόματο πιλότο. Στο υπουργείο δουλεύουμε μια στρατηγική για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη σε βάθος δεκαετίας. Έχουμε δρομολογήσει μεταρρυθμίσεις που θα μπορούν να προσελκύσουν επενδύσεις αλλά και να δημιουργηθούν οι συνέργειες ώστε να αναδειχθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε τόπου ώστε να έχουμε επισκέπτες όλη τη διάρκεια του έτους. Αξιοποιούμε όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά μέσα (Εθνικοί πόροι, Ταμείο Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ 2021- 2027) για να κάνουμε το τουριστικό μας προϊόν πιο πράσινο, πιο ψηφιακό και πιο προσβάσιμο. Ακόμη περισσότερο αντιμετωπίζουμε τον τουρισμό ως όχημα για τη συνολική ανάπτυξη της οικονομίας, αφού για παράδειγμα μπορεί να συνδέσει τα προϊόντα που παράγουμε στην Ελλάδα με τους δυνητικούς καταναλωτές τους- τα εκατομμύρια επισκέπτες.

• Κλείνοντας, ποια είναι η εμπειρία σας από τη θέση της γραμματέα Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης μέχρι τώρα και ποιο το προσωπικό σας στοίχημα; Τι θα θέλατε να έχετε ως …παρακαταθήκη για τον ελληνικό τουρισμό;
Πριν λίγες μέρες έκλεισα ένα χρόνο στη θέση της γενικής γραμματέως Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης. Ήταν μια γεμάτη χρονιά, όπου προτεραιότητα είχε η επιβίωση του τουριστικού κλάδου, η επανεκκίνησή του και βέβαια η ανάκαμψη. Μια από τις προτεραιότητες μου ήταν να ξεμπλοκάρω επενδύσεις λύνοντας θέματα που λίμναζαν για χρόνια αλλά και να δημιουργήσουμε τις συνθήκες που θα επιτρέψουν την ανάδειξη των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων. Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε δρομολογήσει την ψηφιοποίηση των διαδικασιών του υπουργείου μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, ένα έργο που από την μία θα επιταχύνει τις διαδικασίες, και από την άλλη θα μας δώσει τη δυνατότητα να έχουμε πρόσβαση σε δεδομένα για να μπορούμε να παίρνουμε αποφάσεις. Στο ίδιο πλαίσιο θα ξεχώριζα την εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη των τουριστικών λιμένων στην Ελλάδα. Μια χώρα με την ακτογραμμή και τα νησιά που έχει η Ελλάδα δυστυχώς δεν έχει αναπτύξει τον θαλάσσιο τουρισμό όσο θα μπορούσε. Ήταν από τις πρώτες μου προτεραιότητες η μελέτη του πλαισίου και η χάραξη μιας εθνικής στρατηγικής. Στο ίδιο πλαίσιο εντάξαμε στο Ταμείο ανάκαμψης τη δυνατότητα αναβάθμισης των τουριστικών λιμένων ώστε να γίνουν πιο πράσινοι, πιο ψηφιακοί και πιο προσβάσιμοι σύμφωνα και με τη συνολική στρατηγική του υπουργείου και της κυβέρνησης. Στρατηγική και μεταρρυθμίσεις για να λύνουμε θέματα είναι αυτό που έχω εκπαιδευτεί να κάνω και θα συνεχίσω να κάνω, είτε από αυτή είτε όποια άλλη θέση μου εμπιστευθεί ο πρωθυπουργός για να κάνουμε την Ελλάδα μια χώρα όπου αξίζει να ζεις.

ΠΗΓΗ money-tourism.gr

Related Posts