ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Big project με ιδιώτες ύψους 1,7 δισ. σε ύδρευση, αποχέτευση, μετρό, κτιριακές υποδομές

Πάει πίσω κατά 4 μήνες η ανανέωση της 20ετούς συμφωνίας με την ΕΥΔΑΠ – Ποια έργα ρίχνει στη μάχη των ΣΔΙΤ η κυβέρνηση, γιατί επιλέγει τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για τα μεγάλα έργα

Ποδαρικό με έξι γιγαντιαία έργα στον τομέα των υποδομών που θα κατασκευαστούν σε συνεργασία με ιδιώτες κάνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προετοιμάζοντας την υποβολή συνολικών προτάσεων ύψους 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ προς τη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ.

Στο νέο πακέτο έργων θα περιληφθεί η ανακατασκευή, συντήρηση και λειτουργία του εξωτερικού υδροδοτικού συστήματος της ΕΥΔΑΠ, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 419,5 εκ. ευρώ, η λειτουργία και συντήρηση του μετρό της Θεσσαλονίκης ύψους 400 εκ. ευρώ, τρία πακέτα έργων ΣΔΙΤ Δικαστικών Μεγάρων, εκτιμώμενης δαπάνης 300 εκ. ευρώ που περιλαμβάνουν την ανέγερση 7 νέων δικαστικών κτιρίων και την ανακατασκευή άλλων 5.

Επίσης, περιλαμβάνεται το νέο κτίριο που θα στεγάσει τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, προϋπολογισμού 112 εκ. ευρώ και η υλοποίηση 17 νέων σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας άνω των 120 εκ. ευρώ.

Μέχρι τέλος του 2021 προγραμματίζεται να έχει προχωρήσει και η β΄ φάση του διαγωνισμού «Χερσόνησος – Νεάπολη» που αποτελεί τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ύψους 290 εκ. ευρώ, ένα έργο που βρίσκεται στο στάδιο της εκδήλωσης ενδιαφέροντος με τη συμμετοχή των Ακτωρ Παραχωρήσεις, ΤΕΡΝΑ, ΑVAX σε συνεργασία με το επενδυτικό fund Marguerite, της Shikun & Binui και της κοινοπραξίας Μυτιληναίος – Acciona – Intertoll.

Αυτή την περίοδο, προχωρούν οι διαδικασίες αδειοδότησης του έργου από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και το Υπουργείο Περιβάλλοντος για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων.

ΕΥΔΑΠ και μετρό θα απορροφήσουν πάνω από 820 εκ. ευρώ

Η είδηση ότι το υπουργείο παρέτεινε κατά 4 μήνες την υφιστάμενη σύμβαση με την ΕΥΔΑΠ, μέχρι τον προσεχή Απρίλιο, αποδεικνύει τη δυσκολία στην επίτευξη συμφωνίας με το δημόσιο για την ανανέωση της 20ετούς σύμβασης για την ύδρευση και αποχέτευση της Αττικής, η οποία έληξε στις 31 Δεκεμβρίου του 2020.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει προφορική συμφωνία για το σκέλος των πληρωμών που αφορά το κόστος του ακατέργαστου νερού για την περίοδο 2013-2020, οι οποίες υπολογίζονται σε περίπου 150 εκ. ευρώ. Ωστόσο για την ανανέωση της σύμβασης και τους όρους δεν έχει επέλθει ακόμη οριστική συμφωνία. Παρά τις αντιδράσεις που έχει συγκεντρώσει η βούληση του υπουργείου να αναθέσει σε ιδιώτες το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα της ΕΥΔΑΠ, εντούτοις η Γενική Γραμματεία Υποδομών προχωρεί στην υλοποίηση του σχεδιασμού να τρέξει το έργο με το μοντέλο των συμπράξεων δημόσιου –ιδιωτικού τομέα.

Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο έχει προχωρήσει στην πρόσληψη συμβούλου για τα έργα συντήρησης αλλά και για την αναβάθμιση των σχετικών υποδομών, καθώς από το 2005 η ΕΥΔΑΠ ΑΕ δεν πληρώνει στο Δημόσιο το κόστος του αδιύλιστου νερού, προσφέροντας ως αντάλλαγμα το κόστος συντήρησης του δικτύου μεταφοράς του από τη Δυτική Ελλάδα και τη Βοιωτία.

Το δεύτερο μεγάλο έργο που θα προκηρυχθεί με ΣΔΙΤ, αφορά τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, συνολικής δαπάνης 400 εκ. ευρώ, που αποτελεί και την πρώτη ουσιαστική κίνηση εισόδου ιδιωτών στο μετρό. Παρά τις δυσκολίες και την εμπλοκή του έργου λόγω του ανασχεδιασμού αλλά και των οικονομικών προβλημάτων του αναδόχου, παραμένει σε ισχύ η παράδοσή του, τον Απρίλιο του 2023.

Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιδιώκουν την περαιτέρω εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στα έργα υποδομών, τόσο στο σχεδιασμό όσο και στην υλοποίηση, τη συντήρηση και τη χρηματοδότησή τους. Όπως αναφέρουν ο πυρήνας του στρατηγικού σχεδιασμού των ΣΔΙΤ, ταιριάζει απόλυτα με την ευρύτερη λογική και νοοτροπία και του ίδιου του Πρωθυπουργού και η σημαντική αύξησή τους το τελευταίο διάστημα, στοχεύει στην προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων που θα λειτουργήσουν με πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ανάπτυξη της χώρας. Παράλληλα το Δημόσιο θα επωφεληθεί διπλά γιατί θα έχει διαθέσιμους πόρους για να στηρίξει άλλους κρίσιμους τομείς αλλά και από την τεχνογνωσία και την εξειδικευμένη εμπειρία που έχει αναπτύξει ο ιδιωτικός τομέας.

Να σημειωθεί ότι με ΣΔΙΤ υλοποιούνται ήδη από το υπουργείο μία σειρά από έργα όπως η νέα Εσωτερική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (Fly Over) προϋπολογισμού 370 εκ. ευρώ, το Φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική, ύψους 84,5 εκ. ευρώ, που περιλαμβάνει και τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας νερού και των εξωτερικών δικτύων ύδρευσης, η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη, προϋπολογισμού 205 εκ. ευρώ, και η κατασκευή των 13 Περιφερειακών Επιχειρησιακών Κέντρων της Πολιτικής Προστασίας, προϋπολογισμού 131,5 εκ. ευρώ, που πρόσφατα εγκρίθηκε από τη Διυπουργική ΣΔΙΤ.

Διαβάστε ακόμα:

Φιλανδία: Η Εποπτική Αρχή ψάχνει τρόπο να συνετίσει την τράπεζα που αψηφά την ΕΚΤ

Συντάξεις Φεβρουαρίου: Πότε θα γίνουν οι πληρωμές

Ισραήλ – Παγκόσμια πρωτιά: Έχει ήδη εμβολιάσει το 12% του πληθυσμού

ΠΗΓΗ NEWMONEY

Related Posts