LIFESTYLE

«Borders»: Τα ίχνη του ταξιδιού των προσφύγων με τον φακό του Jean-Michel André

Το καλοκαίρι του 2016, ο Γάλλος φωτογράφος Jean-Michel André επισκέφθηκε τη «Jungle» de Calais, τη «Ζούγκλα του Καλαί», την τότε μεγαλύτερη παραγκούπολη της Ευρώπης, τόπο διαμονής για λίγο περισσότερο από έναν χρόνο πολλών χιλιάδων προσφύγων.

Είχε την ιδέα να ξεκινήσει ένα πρότζεκτ με θέμα τα σύνορα. Λίγο μετά την άφιξη του εκεί, η γαλλική κυβέρνηση αποφάσισε να διαλύσει τον καταυλισμό. Τους μήνες που ακολούθησαν ο André ήρθε σε επαφή με μη κυβερνητικές οργανώσεις και πρόσφυγες και τράβηξε μία μόνον φωτογραφία: από πίσω, έναν άντρα να κοιτάζει έναν τοίχο από συρματοπλέγματα.

Αυτή η φωτογραφία ήταν η σπίθα για να εγκαινιάσει το τετραετές πρότζεκτ «Borders (Σύνορα)», το οποίο αυτή την περίοδο εκτίθεται στο φεστιβάλ φωτογραφίας Rencontres d’Arles 2021 και γέννησε ένα λεύκωμα που εξέδωσε ο γαλλικός εκδοτικός οίκος Actes Sud.

Μετά τη διάλυση του καταυλισμού στο Καλαί, αφήνοντας άντρες και γυναίκες σε επισφαλή κατάσταση, ο André εξοργίστηκε. Στην Tourcoing, όπου ζούσε, διοργάνωσε εργαστήρια φωτογραφίας για πρόσφυγες. Συνέχισε την έρευνά του εστιάζοντας στην δουλειά του ανθρωπολόγου Michel Agier, ο οποίος ειδικεύεται στο θέμα των συνόρων. Άντλησε έμπνευση από τον συγγραφέα (και φίλο του) Wilfried N’Sondé καθώς και από τα «Μετανάστες Αδελφοί» του Patrick Chamoiseau και «Ελντοράντο» του Laurent Gaudé.

Χάρη σε υποτροφία από την CNAP, ταξίδεψε σε Ιταλία, Ισπανία και Τυνησία, ακολουθώντας τα βήματα των προσφύγων. Με τη βοήθεια τοπικών οργανώσεων, όπως οι Calfata και Arci Porco Rosso, έκανε νέες γνωριμίες προσφύγων και μαζί τους πήγε στα μέρη από όπου, στο ταξίδι τους, αυτοί πέρασαν. Φωτογράφισε τοπία, τα οποία βλέπει ως «τον καθρέφτη των συζητήσεών του» με τους πρόσφυγες. Στη διάρκεια του ταξιδιού του ήταν σε συνεχή επαφή με τον φίλο του τον N’Sondé, του έστελνε φωτογραφίες και αυτός του έστελνε κείμενα, πολλά από τα οποία περιλαμβάνονται και στην έκθεση και στο λεύκωμα. Ήταν ο συγγραφέας που έπεισε τον André να φωτογραφίζει ανφάς τους πρόσφυγες, προηγουμένως ο Γάλλος φωτογράφος, από σεβασμό τους φωτογράφιζε μόνον από πίσω.

NEWSBEAST Source

Related Posts