ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Live your wedding in Greece | Ο αναξιοποίητος θησαυρός του ελληνικού Τουρισμού

Των Ιωάννη Γκιτσάκη και Έρης Τζάνη *

Η «βιομηχανία» του γάμου συνιστά μία ιδιαίτερα προσοδοφόρα οικονομική δραστηριότητα με τζίρο πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ σε παγκόσμιο επίπεδο. Τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται ιδιαίτερα η τάση των λεγόμενων «γάμων προορισμού» (destination wedding), δηλαδή της επιλογής μακρινών, εξωτικών και ειδυλλιακών προορισμών για την τέλεση του γάμου.

law
Ο κ. Γ. Γκιτσάκης

TzaniΣύμφωνα με σχετικές μελέτες, περίπου το 25% των ζευγαριών δηλώνουν την πρόθεση ή την επιθυμία τους να παντρευτούν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους. Εξωτικά τοπία, ονειρικές παραλίες, εντυπωσιακά ηλιοβασιλέματα και απομονωμένα εξωκλήσια επιλέγονται σήμερα από πολλά ζευγάρια ως το απόλυτα ρομαντικό σκηνικό για το γάμο τους.

Και ενώ όλα αυτά τα ονειρικά και ειδυλλιακά γαμήλια τοπία «φωνάζουν» Ελλάδα, για κάποιο ανεξήγητο λόγο η χώρα μας δεν έχει αναπτύξει ακόμα τον τομέα του destination wedding, με αποτέλεσμα να μην συμπεριλαμβάνεται στους δημοφιλέστερους προορισμούς για τέλεση γάμων. Πράγματι, με μία σχετική αναζήτηση στο διαδίκτυο για τους δημοφιλέστερους προορισμούς τέλεσης γάμων, διαπιστώνει κανείς ότι η Ελλάδα απουσιάζει «ηχηρά» από αυτούς, σε αντίθεση λ.χ. με τη γειτονική μας Ιταλία, η οποία φιγουράρει σε όλες τις σχετικές λίστες.

Η ανάπτυξη του destination wedding στη χώρα μας βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο. Δημοφιλείς ελληνικοί τουριστικοί προορισμοί, όπως τα νησιά των Κυκλάδων (ιδίως η Σαντορίνη), η Κρήτη και η Χαλκιδική, επιλέγονται μεν από αρκετούς Έλληνες και ξένους για την τέλεση του γάμου τους, πλην όμως όχι στο βαθμό που αναλογεί στο brand name της χώρας μας ως παγκόσμιου τουριστικού προορισμού. Οι όποιες προσπάθειες δεν γίνονται οργανωμένα, αλλά αποτελούν μεμονωμένες πρωτοβουλίες κυρίως από ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις οργάνωσης γάμων, χωρίς κεντρικό σχεδιασμό και ενίοτε χωρίς τη συνεργασία των τοπικών αρχών.

Ας δούμε καταρχήν τις δραστηριότητες που μπορούν να ενταχθούν στην ευρύτερη έννοια του destination wedding:

(1) Η πρόταση γάμου. Είναι σίγουρα η πιο ρομαντική στιγμή στη ζωή ενός ζευγαριού. Για το λόγο αυτό πολλοί άντρες επιλέγουν τους διασημότερους ρομαντικούς προορισμούς του κόσμου για να κάνουν πρόταση γάμου στην αγαπημένη τους. Την τιμητική τους έχουν το Παρίσι, η Ρώμη και η Βενετία, ενώ ακολουθούν διάφοροι εξωτικοί προορισμοί. Η Ελλάδα θα πρέπει να αποκτήσει τη θέση που της αξίζει ανάμεσα σε αυτούς τους προορισμούς. Η καλντέρα της Σαντορίνης, οι Κυκλαδίτικες Χώρες, οι διατηρητέοι οικισμοί των Επτανήσων και των Δωδεκανήσων και οι ειδυλλιακές ελληνικές παραλίες δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τη Fontana di Trevi, τον πύργο του Άιφελ ή τις εξωτικές παραλίες του Μεξικού, της Καραϊβικής και της νοτιοανατολικής Ασίας.

(2) Η γαμήλια τελετή. Η κεντρική έννοια του destination wedding. Ο βασικότερος λόγος για να επιλέξει ένα ζευγάρι κάποιον ειδυλλιακό προορισμό για το γάμο του είναι για ζήσει την «ωραιότερη ημέρα της ζωής του» στον προορισμό αυτό. Για να αποτυπώσει στη μνήμη του και στο φωτογραφικό φακό αναμνήσεις που δεν θα μπορούσε να ζήσει στον τόπο κατοικίας του. Η επιλογή ενός ελληνικού νησιού ή άλλου τουριστικού προορισμού της χώρας μας για την τέλεση γάμου αντιστοιχεί σε ένα πλήρες ομαδικό τουριστικό πακέτο με πολλά έξτρα. Σε ένα γάμο προορισμού, όλοι οι εμπλεκόμενοι (μελλόνυμφοι, κουμπάροι, συγγενείς και λοιποί καλεσμένοι) θα χρησιμοποιήσουν καταρχήν όλες τις συνήθεις τουριστικές υπηρεσίες (αεροπορικές ή ακτοπλοϊκές μεταφορές, ξενοδοχεία, εστιατόρια, ταξί, ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα κλπ.). Επιπλέον όμως θα χρησιμοποιήσουν και όλες τις υπηρεσίες που συνδέονται με το γάμο (φωτογράφηση – βιντεοσκόπηση, στολισμός – ανθοπωλεία, κέντρα δεξιώσεων, εστιατόρια – catering, υπηρεσίες προσωπικής περιποίησης, Djs, ζαχαροπλαστεία, είδη γάμου, αλλά ενδεχομένως και νυφικά – γαμπριάτικα, παραδοσιακούς οργανοπαίχτες κλπ.). Είναι προφανές ότι πρόκειται για μία ιδιαίτερα προσοδοφόρα «δραστηριότητα», στην οποία εμπλέκονται πολλοί επαγγελματίες του τουρισμού και όχι μόνο.

(3) Φωτογράφηση επόμενης ημέρας. Συνήθως η οργάνωση γάμου σε μια ξένη χώρα ή σε έναν προορισμό μακριά από τον τόπο κατοικίας του ζευγαριού συνεπάγεται ένα υψηλό κόστος. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων υψηλότερο από εκείνο που απαιτείται για ένα γάμο στον τόπο κατοικίας του (χωρίς όμως αυτό να είναι πάντοτε απόλυτο). Πολλά ζευγάρια που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στο κόστος αυτό, επιλέγουν τη λύση της «φωτογράφησης της επόμενης ημέρας» στον αγαπημένο τους προορισμό. Δηλαδή επιλέγουν να τελέσουν το γάμο τους στη χώρα τους ή στον τόπο κατοικίας τους και στη συνέχεια να ταξιδέψουν στον αγαπημένο τους τουριστικό προορισμό για να φωτογραφηθούν με φόντο το ειδυλλιακό φυσικό και οικιστικό τοπίο του προορισμού αυτού και να συμπληρώσουν το άλμπουμ του γάμου τους και το παζλ των γαμήλιων αναμνήσεων τους. Και στην περίπτωση αυτή πρόκειται για μία αρκετά προσοδοφόρα «δραστηριότητα» για τους επαγγελματίες του τουρισμού στο συγκεκριμένο προορισμό.

(4) Γαμήλιο ταξίδι. Αποτελεί αυτοτελές κομμάτι της «βιομηχανίας» του γάμου, στο οποίο η χώρα μας κατέχει σημαντικό μερίδιο στην παγκόσμια αγορά. Το γαμήλιο ταξίδι όμως συνδυάζεται ενίοτε και με την τελετή του γάμου ή με τη φωτογράφηση της επόμενης ημέρας. Ένα ζευγάρι δηλαδή μπορεί να επιλέξει τον αγαπημένο του τουριστικό προορισμό, ως προορισμό τέλεσης γάμου ή φωτογράφησης επόμενης ημέρας και παράλληλα ως προορισμό γαμήλιου ταξιδιού μετά την τελετή ή τη φωτογράφηση. Επομένως, η Ελλάδα θα μπορούσε να αξιοποιήσει το καλό brand name που διαθέτει παγκοσμίως ως honeymoon destination, προκειμένου να καταφέρει να αναδειχθεί και ως wedding destination.

Από όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω προκύπτει, ότι το λεγόμενο destination wedding συνιστά έναν ακόμα αναξιοποίητο θησαυρό για τη χώρα μας, μία ειδική κατηγορία θεματικού τουρισμού, που μπορεί να αποφέρει σημαντικά έσοδα στον ελληνικό τουρισμό. Για να συμβεί αυτό απαιτείται καταρχήν σχεδιασμός σε κεντρικό επίπεδο. Το Υπουργείο Τουρισμού, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, θα πρέπει να αναλάβει την πρωτοβουλία για τη θέσπιση ενός ειδικού νομοθετικού πλαισίου που θα ρυθμίζει και θα απλοποιεί τις διαδικασίες για την τέλεση γάμων στην Ελλάδα από αλλοδαπούς. Ακολούθως, σε συνεργασία με τον ΕΟΤ, θα πρέπει να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί μία ειδική επικοινωνιακή καμπάνια, η οποία θα αναδεικνύει τη χώρα μας ως ιδανικό προορισμό τέλεσης γάμων. Μία καμπάνια με κεντρικό μήνυμα «Live your dream wedding in Greece» ή κάτι αντίστοιχο. Τέλος, οι τοπικές και περιφερειακές αρχές της χώρας θα πρέπει, αφενός να αναδείξουν τις περιοχές τους ως προορισμούς τέλεσης γάμων και αφετέρου, να διευκολύνουν τους εμπλεκόμενους επαγγελματίες, αλλά και τα ίδια τα ζευγάρια, παρέχοντάς τους όλη την απαιτούμενη πληροφόρηση και υποστήριξη στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους (όπως λ.χ. σε ζητήματα διοικητικών αδειών για τη χρήση παραλιών ή άλλων κοινόχρηστων χώρων).

ksd
adv

Τέλος, θα πρέπει να επιλυθούν και ορισμένα πρακτικά προβλήματα, που θέτουν σοβαρά εμπόδια στην ανάδειξη της χώρας μας ως wedding destination. Θα αναφερθούμε σε κάποια από αυτά, τα οποία αποκομίσαμε και από προσωπικές εμπειρίες σε νησιά των Κυκλάδων:

– Έλλειψη επαγγελματιών wedding planners. Συνήθως οι «οργανωτές γάμων» είναι επαγγελματίες του νησιού (τουριστικοί πράκτορες, ξενοδόχοι, ανθοπώλες κλπ.), οι οποίοι αναλαμβάνουν και την οργάνωση γάμων (και μάλιστα έναντι υψηλής αμοιβής), υποδεικνύοντας ουσιαστικά μόνο ορισμένους συνεργαζόμενους με αυτούς επαγγελματίες και τίποτα παραπάνω.

– Έλλειψη χώρων δεξίωσης. Ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα στα ελληνικά νησιά. Τούτο διότι, λόγω της τουριστικής ανάπτυξης των νησιών, οι περισσότεροι χώροι δεξίωσης βρίσκονται είτε εντός οικισμών είτε κοντά σε ξενοδοχειακές μονάδες ή τουριστικά καταλύματα. Έτσι, πολλές φορές υπάρχουν καταγγελίες λόγω της ενόχλησης γειτόνων ή τουριστών, με αποτέλεσμα να παρεμβαίνει η αστυνομία κατά τη διάρκεια της γαμήλιας δεξίωσης. Ακόμα χειρότερα, πολλές επιχειρήσεις (ξενοδοχεία, εστιατόρια κλπ.) δεν διαθέτουν πλέον τις εγκαταστάσεις τους για τη διενέργεια γαμήλιων δεξιώσεων, ακριβώς για να μην εμπλακούν σε παρόμοιες καταστάσεις και αντιδικίες με γείτονες ή γειτονικές επιχειρήσεις αλλά και με τους ίδιους τους πελάτες τους.

– Έλλειψη επαγγελματιών φωτογράφων και βιντεοληπτών. Έτσι, τα ζευγάρια αναγκάζονται να φέρνουν μαζί τους δικούς τους φωτογράφους και βιντεολήπτες, αναλαμβάνοντας και το σχετικό κόστος για τη μετάβαση και τη διαμονή τους.

– Δυσκολία συνεργασίας με τις τοπικές αρχές. Δεν λείπουν περιπτώσεις που οι τοπικές αρχές αρνούνται να συνεργαστούν με το ζευγάρι, μη παρέχοντας λ.χ. τη σχετική άδεια για την τέλεση της γαμήλιας τελετής ή δεξίωσης σε παραλίες ή άλλους κοινόχρηστους χώρους.

Η χώρα μας διαθέτει ειδυλλιακά τοπία, ανυπέρβλητες φυσικές ομορφιές, γραφικές εκκλησίες και εξωκλήσια, διεθνώς αναγνωρισμένη κουζίνα, τουριστικές υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και άλλα μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα, που ευνοούν την ανάδειξή της σε κορυφαίο wedding destination παγκοσμίου επιπέδου.

Για να επιτευχθεί αυτό βέβαια απαιτείται κεντρικός σχεδιασμός, ειδικό νομοθετικό πλαίσιο, στοχευμένη επικοινωνιακή εκστρατεία, κατάλληλες υποδομές, επαγγελματικές υπηρεσίες και συνεργασία των τοπικών αρχών.

Πρόκειται για ένα αναξιοποίητο θησαυρό της χώρας μας και του ελληνικού τουρισμού, η εκμετάλλευση του οποίου θα μπορούσε να προσελκύσει μεγάλο αριθμό ζευγαριών (αλλοδαπών, ομογενών, αλλά και Ελλήνων) και να μετατρέψει την Ελλάδα σε κορυφαίο προορισμό τέλεσης γάμων, τουλάχιστον τριών εποχών, λαμβάνοντας έτσι το μερίδιο που της αξίζει στην αντίστοιχη παγκόσμια αγορά του destination wedding και ανοίγοντας νέους δρόμους τουριστικής ανάπτυξης.

* Ο κ. Ιωάννης Γκιτσάκης (twitter @gitsakis) είναι Δικηγόρος Θεσσαλονίκης και Διδάκτωρ Διοικητικού Δικαίου.

Η κα Έρη Τζάνη είναι οικονομολόγος, απόφοιτος του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Οι φωτογραφίες είναι από το Studio The Gallery (https://www.the-gallery.gr), μέσω της σελίδας Fairytale Wedding in Venus island Greece / Παραμυθένιος Γάμος στη Μήλο (https://www.facebook.com/FairytaleWeddingMilosGreece).

ΠΗΓΗ money-tourism.gr

Related Posts