ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Mετρό Θεσσαλονίκης: Υπό αίρεση το χρονοδιάγραμμα για Απρίλιο 2023

Οι καθυστερήσεις, οι προσφυγές και οι μεγάλες δυσκολίες του έργου – Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιβεβαίωσε ότι οι προσφυγές  εναντίον του σταθμού, θέτουν εν αμφιβόλω το χρονοδιάγραμμα

Τον κίνδυνο να μην τηρηθεί το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα παράδοσης του μετρό της Θεσσαλονίκης, άφησε χθες για πρώτη φορά ανοικτό ο Πρωθυπουργός στην Θεσσαλονίκη.

Ένα χρόνο πριν από τον αιφνιδιασμό που προκάλεσαν οι κυβερνητικές εξαγγελίες για αλλαγή σχεδιασμού στο έργο, με σκοπό την απόσυρση των αρχαιοτήτων στο σταθμό της Βενιζέλου και την επανατοποθέτησή τους, έναντι της in situ παραμονής τους κατά την κατασκευή, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιβεβαίωσε ότι οι προσφυγές  εναντίον του σταθμού, θέτουν εν αμφιβόλω το χρονοδιάγραμμα.

«Με τις δικαστικές πρόσφυγες (σ.σ για το έργο έχουν υποβληθεί τρεις προσφυγές και αίτηση αναστολής εργασιών), το χρονοδιάγραμμα του μετρό είναι σε κάποια αίρεση. Εφόσον δεν δικαιωθούν οι προσφεύγοντες, το χρονοδιάγραμμα μπορεί να είναι φιλόδοξο αλλά είναι εφικτό» δήλωσε ο Πρωθυπουργός κατά την συνέντευξη στην ΔΕΘ, υποστηρίζοντας ότι η προτεινόμενη λύση, για την κατασκευή ενός σταθμού μουσείου είναι μονόδρομος.

Οι δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη έρχονται λίγες μέρες μετά τα όσα ανέφερε την προηγούμενη Πέμπτη στους δημοσιογράφους και ο διευθύνων σύμβουλος της  Ελλάκτωρ  Σάκης Καλλιτσάντσης, όταν κλήθηκε να εκτιμήσει αν θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα για τον Απρίλιο του 2023.

Ο επικεφαλής του ομίλου, απάντησε ότι αν δεν λυθούν τα θέματα με την αρχαιολογία το επόμενο δίμηνο θα είναι δύσκολο να επιτευχθούν οι χρόνοι αυτοί. Να σημειωθεί ότι το χρονοδιάγραμμα έχει ήδη αμφισβητήσει ο ανάδοχος από την Άνοιξη, κρούοντας το καμπανάκι για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην έγκριση μελετών του έργου αλλά και για τις αλλαγές που έφερε ο σχεδιασμός για τον άλλο σταθμό με τα αρχαία, στην Αγία Σοφία.

Για το μετρό Θεσσαλονίκης κατατέθηκε πριν από λίγες μέρες και νέα προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, η τρίτη κατά σειρά κατά της απόφασης της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου.

Η αίτηση υποβλήθηκε μεταξύ άλλων από το Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων, την Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων, τον Ενιαίο Σύλλογο Υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού κ.α.

Οι προσφυγές, αποτελούν ένα νέο βαρίδι στην πορεία του στοιχειωμένου  έργου μέχρι να αποφανθεί το δικαστήριο για την τύχη τους, όταν το μετρό Θεσσαλονίκης έχει ήδη αντλήσει κεφάλαια από τρία ΕΣΠΑ (2000-2006, 2007-2013 και 2014-2020) και αν δεν παραδοθεί έως το 2023, η Ελλάδα κινδυνεύει να επιστρέψει  επιδοτήσεις συνολικού ύψους 2 δις. ευρώ στην ΕΕ.

Υπενθυμίζεται ότι κατά της απόφασης απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων στην Βενιζέλου έχουν ταχθεί με δύο διαδοχικές προσφυγές, η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και η Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία  καθώς και η Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Το χρονοδιάγραμμα έχει αμφισβητήσει ανοικτά η ΕΛΕΤ, υποστηρίζοντας  ότι με τους ισχυρισμούς της Αττικό Μετρό ότι οι δοκιμές για τη λειτουργία του έργου θα έχουν διάρκεια 18 μηνών, οι εργασίες στον σταθμό Βενιζέλου θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021.

Υπολογίζει επίσης ότι «η απόσπαση των αρχαιοτήτων, η μελέτη και η υλοποίηση, πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2020, οπότε και θα ξεκινήσουν οριστικές μελέτες και μελέτες εφαρμογής για τον σταθμό στο κυρίως τμήμα του, δηλαδή κάτω από τις αρχαιότητες». Επομένως, αναφέρει «μέσα στο 2021 θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι ανασκαφικές εργασίες στα υποκείμενα στρώματα και να αποσπαστούν ή καταστραφούν, ανάλογα με την αξία τους, αφού προηγουμένως ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, Αποφάσεις), να εκπονηθούν και εγκριθούν όλες οι οριστικές μελέτες και μελέτες εφαρμογής για έργα πολιτικού μηχανικού, αρχιτεκτονικών και Η/Μ εγκαταστάσεων και να υλοποιηθεί το έργο. Γνωρίζοντας όμως πόσο σύνθετα είναι αυτά τα έργα και τις επισφάλειες που εμπεριέχουν, είναι αμφίβολο εάν το έργο του σταθμού από μόνο του θα μπορούσε να ολοκληρωθεί ακόμα και μέχρι τον Απρίλιο του 2023».

ΠΗΓΗ NEWMONEY

Related Posts