
Mabrian: Οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στον τουρισμό στη Μεσόγειο | Η περίπτωση της Ελλάδας
Τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στους μεσογειακούς προορισμούς της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Ελλάδας καταδεικνύει σε μελέτη της η Mabrian.
Για να δοθεί πλαίσιο στη μελέτη, γίνεται αναφορά στο πώς οι οικονομίες της Ιταλίας, της Ισπανίας ή της Ελλάδας συνδέονται στενά με την ευρωστία της τουριστικής τους βιομηχανίας. Στην Ιταλία, ο τομέας αντιπροσωπεύει το 13% του ΑΕΠ, στην Ισπανία η συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ είναι 12% και στην Ελλάδα είναι ακόμη υψηλότερη, 21%.
Σύμφωνα με την κατάταξη της Διεθνούς Ένωσης Συνεδρίων (ICCA), το 2022 η Ιταλία ήταν ο δεύτερος ευρωπαϊκός προορισμός και ο τρίτος στον κόσμο. Όσον αφορά τις συνεδριακές διοργανώσεις, η Ιταλία είναι επίσης μια δύναμη στον επαγγελματικό τουρισμό. Επιπλέον, ο τουριστικός της τομέας είναι ιδιαίτερα εποχικός, με το καλοκαίρι να αποτελεί βασική περίοδο.
Όσον αφορά τις δαπάνες που πραγματοποιούν οι τουρίστες σε αυτούς τους προορισμούς, στην Ιταλία οι διεθνείς δαπάνες συγκεντρώνονται κυρίως τους μήνες Ιούνιο και Σεπτέμβριο, δημιουργώντας το 50% των δαπανών.
Στην Ισπανία, το 47% των διεθνών δαπανών συγκεντρώνεται το καλοκαίρι, ενώ οι μήνες από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο αντιπροσωπεύουν μόνο το 21% των διεθνών δαπανών. Από την πλευρά της, στην Ιταλία οι τέσσερις χειμερινοί μήνες αντιπροσωπεύουν το 20% των διεθνών δαπανών.
Ένα άλλο σημείο που καταδεικνύει πόσο εξαρτημένες μπορεί να είναι οι μεσογειακές χώρες από τον καλοκαιρινό τουρισμό είναι εμφανές όταν αναλύονται οι αναφορές στα κοινωνικά δίκτυα. Πράγματι, στην Ιταλία το 11% των αναφορών αναφέρεται στο προϊόν “θάλασσα και ήλιος” το 2022. Ένα ποσοστό υψηλότερο από εκείνο του 2019, όταν το προϊόν ήλιος και θάλασσα αντιπροσώπευε το 9% των συνολικών αναφορών στα κοινωνικά δίκτυα.
Τα ενδιαφέροντα και τα κίνητρα των ταξιδιωτών
Σύμφωνα με τη μελέτη, τα τουριστικά προϊόντα που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το κλίμα και τις καλές καιρικές συνθήκες συγκαταλέγονται στα πέντε πιο πολυσυζητημένα ενδιαφέροντα των ταξιδιωτών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι δραστηριότητες που σχετίζονται με τη φύση ή τον αθλητισμό αντιπροσωπεύουν το 16% και το 17% των αναφορών τους, αντίστοιχα.
Στην Ελλάδα, η εξάρτηση από αυτά τα προϊόντα είναι ακόμη μεγαλύτερη, καθώς η φύση, οι παραλίες και τα σπορ αντιπροσωπεύουν το 54% των αναφορών στα κοινωνικά δίκτυα.
Στην Ισπανία, από την άλλη, αντιπροσωπεύουν το 42% των αναφορών στα κοινωνικά δίκτυα.
Ουσιαστικά, οι χώρες αυτές προσελκύουν επισκέπτες λόγω του πολιτισμού, της κληρονομιάς και της γαστρονομίας τους, αλλά και επειδή αποτελούν μια καλή επιλογή για ταξιδιώτες που αναζητούν ζεστό καιρό και ήλιο.
Η επίδραση του κλίματος
Ο καιρός αποτελεί συχνό θέμα στις αναφορές των ταξιδιωτών , οι οποίοι σχολιάζουν θετικά ή αρνητικά την εμπειρία τους από έναν προορισμό, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως οι υψηλές θερμοκρασίες που τους εμποδίζουν να πραγματοποιήσουν κάποιες δραστηριότητες.
Στην Ιταλία παρατηρείται ότι, αν κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο η αντίληψη για το κλίμα ήταν κατά μέσο όρο 89 βαθμοί στους 100 το 2021, το 2022 ο μέσος όρος έπεσε στους 86 βαθμούς. Ας σημειωθεί ότι το καλοκαίρι του 2022 ήταν το θερμότερο που έχει υπάρξει ποτέ σε ολόκληρη την ιστορία της Ιταλίας.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στις περιπτώσεις της Ισπανία και της Ελλάδα: η αντίληψη για το κλίμα ήταν κατά μέσο όρο 2,6 μονάδες χαμηλότερη στην Ισπανία και ακόμη χαμηλότερη κατά 5,4 μονάδες στην Ελλάδα, μεταξύ 2021 και 2022.
Οι αντιλήψεις, λοιπόν, για το κλίμα της περιοχής τείνουν να είναι πιο αρνητικές κατά τη διάρκεια υπερβολικά θερμών καλοκαιριών. Και αυτό αποτελεί δυνητικό κίνδυνο για τους μεσογειακούς προορισμούς, καθώς, όπως φάνηκε παραπάνω, η αντίληψη για τον καιρό είναι ένας παράγοντας που λαμβάνει υπόψη του ο ταξιδιώτης όταν αξιολογεί θετικά ή αρνητικά την εμπειρία του από έναν προορισμό.
Ο κίνδυνος είναι ότι αν συνεχίσουν να διατυπώνονται όλο και περισσότερες αρνητικές αναφορές για το κλίμα τα επόμενα χρόνια, η συνολική ικανοποίηση από τους προορισμούς θα μειωθεί και οι ταξιδιώτες μπορεί τελικά να σταματήσουν να τους επισκέπτονται. Προς το παρόν δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο, καθώς δεν έχει εντοπιστεί ότι η υποχώρηση της αντίληψης για το κλίμα επηρεάζει την πραγματική ζήτηση των τριών προαναφερόμενων χωρών.
Το 2022, για παράδειγμα στην Ιταλία, η συνολική ικανοποίηση των επισκεπτών ξεπέρασε εκείνη του 2021, υποστηριζόμενη από την καλή αντίληψη των προσφερόμενων προϊόντων, την καλή ικανοποίηση από τη φιλοξενία και την εξαιρετική αίσθηση ασφάλειας. Έτσι, η μείωση της αντίληψης για το κλίμα εξακολουθεί να μετριάζεται από άλλους δείκτες. Το ίδιο μοτίβο επαναλαμβάνεται στην Ισπανία και την Ελλάδα.
Ενδιαφέρον για άλλους προορισμούς
Αναλύοντας τις αναζητήσεις πτήσεων των Ιταλών για παράδειγμα προς προορισμούς στη Βόρεια Ευρώπη, βλέπουμε μια σημαντική αύξηση του ενδιαφέροντος μεταξύ 2019 και 2023. Για ταξίδια μεταξύ Ιουλίου και Αυγούστου 2023, οι αναζητήσεις πτήσεων αυξήθηκαν κατά 13% για τη Σουηδία και μειώθηκαν κατά 22% για την Ισπανία. Αυτό θα μπορούσε να αποτελεί ένδειξη αλλαγής της συμπεριφοράς των Ιταλών κατά την επιλογή προορισμών διακοπών.
Είναι ακόμη νωρίς για να διαπιστωθεί μια αλλαγή στη συμπεριφορά, λαμβάνοντας επίσης υπόψη ότι φέτος το καλοκαίρι πολλοί παράγοντες έπαιξαν ρόλο κατά την επιλογή ενός προορισμού διακοπών, συμπεριλαμβανομένου του πληθωρισμού και της αύξησης των τιμών των ξενοδοχείων και των πτήσεων.
Πέρυσι το καλοκαίρι, κατά μέσο όρο, τα αεροπορικά ταξίδια προς την Ελλάδα και την Ισπανία ήταν φθηνότερη από ό,τι προς τις χώρες της βόρειας Ευρώπης. Επιπλέον, οι τιμές των ξενοδοχείων τείνουν να είναι πιο ελκυστικές σε ορισμένες περιοχές της Μεσογείου. Έτσι, ναι, ο ταξιδιώτης μπορεί να επιλέξει τον προορισμό των διακοπών του με βάση το κλίμα, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι ο οικονομικός παράγοντας γίνεται όλο και πιο σημαντικός.
The post Mabrian: Οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στον τουρισμό στη Μεσόγειο | Η περίπτωση της Ελλάδας appeared first on ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ money-tourism.gr.
ΠΗΓΗ money-tourism.gr